Private equity: 5 aandachtspunten om kans op succes te vergroten | deel 3

BDO helpt techbedrijven graag hun weg te vinden in de complexe wereld van private equity. In een reeks van zes perspectieven zetten wij de belangrijkste inzichten, aandachtspunten en voordelen van deze regeling voor u uiteen. Eerder schreven we deel 1 en deel 2.
In dit derde deel zoomen we in op de vijf belangrijkste aandachtspunten in (voorbereiding op) de onderhandelingen met private equity-investeerders.

Klaar voor de pitch, of niet…?

U bent eruit: private equity is voor uw bedrijf dé gulden middenweg en u bent zo ‘investeringsklaar‘ als u maar kunt zijn. Na mogelijk maanden van voorbereiding heeft alles in gereedheid gebracht voor de volledige doorlichting van uw bedrijf. Tijd om het gesprek aan te gaan met geïnteresseerde investeerders. Een spannend en wellicht ook intimiderend vooruitzicht, zelfs voor een ervaren managementteam. 

Hoe voorkomt u dat al het harde voorbereidingswerk voor niets is geweest? Dit zijn de vijf belangrijkste aandachtspunten (ofwel, fouten om te vermijden) voor (tech)bedrijven om de kans op een succesvolle PE-deal te vergroten.

  1. Skin in the game
    Elke deal met een PE-bedrijf betekent dat een deel van het aandelenkapitaal wordt verkocht en de rest in de nieuwe deal wordt geherinvesteerd. Deze ‘money out’ of ‘shareholder realisation’ is de reden dat PE-investeerders altijd willen weten of u een aanzienlijk persoonlijk belang (‘skin in the game’) heeft. Op die manier kunnen zij waarborgen dat u net zo gefocust bent op het genereren van toekomstig rendement als zij. 
     
  2. Een evenwicht tussen realisme en ambitie  
    De fout die bedrijven vaak maken, is het presenteren van te behoudende of juist te overambitieuze financiële prognoses. Wie kiest voor een behoudende prognose, wil de ruimte creëren om de verwachtingen te overtreffen. Het probleem is alleen dat weinig ambitieuze prognoses, en de bijbehorend lage rendementen, investeerders niet zullen bekoren. Aan de andere kant komen overambitieuze ‘agressieve’ prognoses vaak voort uit de wens om een belegger te prikkelen. Dat kan een averechts effect hebben, in de zin dat de prognose niet geloofwaardig overkomt. De kunst is een middenweg te vinden en positieve prognoses te presenteren, die wel de toets van een due diligence-onderzoek kunnen doorstaan. 
     
  3. Concurrentie? Welke concurrentie?
    In de technologiesector is de concurrentie zeer stevig. Investeerders vinden het belangrijk dat u de concurrentie scherp op het netvlies heeft en de strijd met uw concurrenten niet bagatelliseert. Ze verwachten een grondige analyse van uw belangrijkste concurrenten, inclusief sterke en zwakke punten. En, in hoeverre is deze concurrentie van invloed op het potentieel van uw bedrijf? Onderschat het belang, dat investeerders hechten aan uw positie ten opzichte van de concurrentie, niet.
     
  4. Hoe lost u problemen op?
    Hoe laat u uw bedrijf groeien? Op welke manier haalt u (met uw oplossing) klanten binnen? Hoe lost u eventuele personele problemen op? De antwoorden op deze vragen vormen uw businesspropositie, voor investeerders een essentieel onderdeel van uw verhaal. Zij zoeken in techbedrijven naar het ‘groeiprofiel’ om te kunnen opschalen naar twee à drie keer de huidige omvang van uw bedrijf. Het is een pre wanneer u technologie inzet om via interne processen de klantervaring te verbeteren. 
     
  5. Hoe verdient u uw geld?
    Techbedrijven waarvan de winst een stijgende lijn vertoont, trekken als eerste de aandacht van investeerders. Die aandacht mondt alleen uit in een deal wanneer inzicht is in de manier waarop de winst tot stand komt, en tot stand blijft komen. Geef daarom zo veel mogelijk details over hoe uw bedrijf keer op keer contante winst kan genereren. 

Meer informatie

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van private equity? Neem vrijblijvend contact op met een van onze specialisten.

In het vierde deel van deze reeks geven we vijf tips bij het betreden van de wereld van private equity. Wilt u er zeker van zijn dat u dit artikel ontvangt? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden nieuwsbrief


Andere verschenen artikelen in deze reeks: