BDO Nederland gebruikt cookies en trackingtechnologieën om het browser-gebruik op onze site te verbeteren, gepersonaliseerde content te tonen en traffic te analyseren. Door het gebruik van onze website, stemt u in met het gebruik van functionele cookies. Door op onderstaande button te klikken, stemt u in met analytische cookies. Lees meer over ons cookiebeleid en privacybeleid.
Onderzoek:

Een betere werkgever als familiebedrijf: 7 tips

08 mei 2019

Familiebedrijven laten zich er vaak op voorstaan dat zij hun werknemers zien als onderdeel van hun uitgebreide familie. Maar is dat ook de beleving van hun medewerkers? En wat kunnen familiebedrijven doen om een (nog) betere werkgever te worden?

Het familiebedrijf als werkgever: er valt een wereld te winnen

Ondanks hun positieve imago, hebben familiebedrijven het niet altijd gemakkelijk op de arbeidsmarkt. Bij veel schoolverlaters en recente afstudeerders staan familiebedrijven niet in de top van hun keuzelijstjes. Dat roept de vraag op in hoeverre het beeld van het familiebedrijf als voorbeeldige en betrokken werkgever terecht is. Het Erasmus Centre for Family Business (ECFB), verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, heeft hiernaar uitgebreid kwantitatief onderzoek verricht. 

Als werkgever zijn familiebedrijven vaak loyaler dan niet-familiebedrijven. Maar op andere terreinen laten ze kansen liggen. Uit ons onderzoek blijkt dat familiebedrijven zich als werkgever inderdaad vaak anders opstellen dan niet-familiebedrijven. Maar anders is lang niet altijd béter. Integendeel: familiebedrijven scoren op verschillende punten minder goed dan bedrijven waar geen familie als aandeelhouder aan het roer staat. Het is daarom een onvermijdelijke conclusie dat de meeste familiebedrijven nog veel kunnen leren van de managementaanpak die niet-familiebedrijven hanteren. Dat helpt bij het aantrekken en ontwikkelen van een talentvol werknemersbestand.

Veel familiebedrijven leunen op medewerkersloyaliteit

Hoe zit het precies? Een van de uitkomsten uit het onderzoek is, dat niet-familiebedrijven meer investeren in hun werknemers via training en opleiding, en tegelijkertijd accepteren dat medewerkers hun carrière op enig moment weer buiten het bedrijf zullen voortzetten. Familiebedrijven bieden hun werknemers in de eerste plaats baanzekerheid en verwachten daar veelal een loyale houding voor terug. Daar is niets mis mee, maar er is meer mogelijk. 

Investeren in goed werkgeverschap loont 

We zijn nagegaan of ondernemingen die méér investeren in goed werkgeverschap het financieel beter doen dan familiebedrijven die als werkgever nog vooral gericht zijn op loyaliteit en bestaanszekerheid. De resultaten van deze analyse zijn verhelderend. Meer investeren in goed werkgeverschap levert een significante verbetering op van de financiële prestaties, zo blijkt uit ons onderzoek.

De conclusie is helder: familiebedrijven kunnen veel doen om een betere werkgever te worden. In het belang van hun medewerkers, maar zeker ook in hun eigen belang! Maar hoe doe je dat? Op basis van de resultaten uit het onderzoek zetten we in het rapport “Winnend werkgeverschap” een aantal adviezen op een rij. 

Download onderzoek