BDO Nederland gebruikt cookies en trackingtechnologieën om het browser-gebruik op onze site te verbeteren, gepersonaliseerde content te tonen en traffic te analyseren. Door het gebruik van onze website, stemt u in met het gebruik van functionele cookies. Door op onderstaande button te klikken, stemt u in met analytische cookies. Lees meer over ons cookiebeleid en privacybeleid.
Artikel:

De moderne werkgever met traditionele familiewaarden

28 mei 2019

Onlangs publiceerden wij in samenwerking met de Rabobank het onderzoek van het Erasmus Centre for Family Business naar het werkgeverschap van familiebedrijven. Maar hoe werkt dat eigenlijk in de praktijk: een moderne werkgever zijn, én tegelijk de traditionele waarden van het familiebedrijf in ere houden? KlokGroep uit Nijmegen vertelt u graag hoe zij dat doen. Met een bloeiende onderneming als resultaat.

Derde generatie KlokHolding

Het was de opa van Ton van de Klok die in 1922 bij zijn huis in Druten zijn eigen aannemersbedrijf oprichtte, Johan van de Klok, een echte vakman. Na verloop van tijd overleed een van de zonen, twee andere werden door de vader van Ton uitgekocht. Onder leiding van de derde generatie breidde KlokHolding vanaf de jaren negentig haar portefeuille uit. Ton en commercieel directeur Fons van de Klok vormen nu de directie, samen met enkele directieleden ‘van buiten’. “Een echt familiebedrijf. Maar wel een bedrijf dat heel bewust openstaat voor ideeën van buitenaf”, vertelt Ton van de Klok in een interview over hun werkgeverschap.

Opleiding en ontwikkeling

Van de Klok koestert het authentieke van zijn familiebedrijf, en tegelijkertijd reflecteert hij heel duidelijk op hoe zijn bedrijf een goede werkgever kan zijn. Zo bestaat er sinds een jaar of zes de KlokSchool, een interne academie. “Als we onze mensen goed opleiden, hebben wij betere werknemers, en krijgen zij meer kansen om te groeien en door te stromen.” De keerzijde is natuurlijk dat goed getraind personeel ook interessant kan zijn voor de concurrentie. Maar dat er soms werknemers vertrekken om hun carrière elders voort te zetten, vindt Ton van de Klok niet zo erg. “Wij hoeven niet iedereen vast te houden. Een baan voor het leven, dat is niet meer van deze tijd.” Maar KlokHolding wil ook op andere vlakken een werkgever zijn die jongere generaties aanspreekt. Lees meer hierover in de inspirerende ondernemerscase over winnend werkgeverschap bij de KlokGroep.

Lees ondernemerscase