BDO Nederland gebruikt cookies en trackingtechnologieën om het browser-gebruik op onze site te verbeteren, gepersonaliseerde content te tonen en traffic te analyseren. Door het gebruik van onze website, stemt u in met het gebruik van functionele cookies. Door op onderstaande button te klikken, stemt u in met analytische cookies. Lees meer over ons cookiebeleid en privacybeleid.
Artikel:

Dashboard BDO Analytics verder verbeterd voor supermarkten

08 oktober 2019

BDO Analytics is een dashboard dat bedrijfsresultaten snel en overzichtelijk weergeeft. Deze managementtool is voor supermarkten nog verder verbeterd, wat het raadplegen van de cijfers nog sneller en prettiger heeft gemaakt. Jumbo-ondernemer Wim Bleeker: ‘We hebben direct de juiste informatie.’

BDO Analytics biedt stuurinformatie voor ondernemers in het mkb. Speciaal voor supermarktondernemers is er een branche specifiek dashboard. Alle belangrijke kpi’s worden er snel en overzichtelijk in weergegeven. Omzetontwikkeling, margeontwikkeling en loonkosten worden per week en per afdeling helder inzichtelijk. Wij hebben deze tool ontwikkeld voor Jumbo-ondernemers, en begin dit jaar ook een versie voor Albert Heijn-franchisers geïntroduceerd. Inmiddels is de applicatie verder aangescherpt met verbetering op verschillende punten. Senior adviseur Baukje Janssen: ‘De nieuwe versie is nog sneller geworden, overzichtelijker en de benchmark is veel verder verfijnd.’

Bijna 200 Jumbo-ondernemers werken nu al met BDO Analytics, ongeveer de helft van het totaal. Wim Bleeker heeft twee Jumbo-supermarkten in Dronten. Als lid van de klankbordgroep is hij betrokken geweest bij de ontwikkeling van de nieuwe versie van de rapportagetool. ‘Drie jaar geleden zijn we gaan werken met Analytics, omdat BDO toen ook al het meest voorop liep in de markt. Met de input van een gebruikersgroep van Jumbo-ondernemers heeft BDO het nu nog mooier, sneller en makkelijker toepasbaar gemaakt. We kunnen het overal online inzien.’ Vooral de verbeterde benchmark is erg goed, vindt Bleeker. ‘Je kunt nu goed appels met appels vergelijken, jouw winkel met andere van gelijke grootte, gelijke profiel-marktgebieden Zo krijg je een eerlijker beeld van de punten waarop je voor- of achterloopt. Heel prettig om op deze wijze meer op detail te gaan benchmarken.

Beter overzicht

‘Ook het overzicht is verder verbeterd. Op het eerste blad zie je direct je belangrijkste kpi’s: omzet, brutowinst en loonkosten, en vandaaruit kun je verder de diepte in, tot aan bedrijfseconomisch resultaat per week en resultaten op afdelings- of artikelniveau. Op dinsdag hebben we de voorgaande week al geheel in beeld. Zo hebben we direct de juiste informatie beschikbaar om te bespreken met onze mensen, en niet pas weken later. En hoe dichter je erop zit, hoe beter je een supermarkt kunt sturen.’

Janssen: ‘De gebruiksvriendelijkheid is verder verbeterd doordat de opeenvolgende schermen allemaal met dezelfde lay-out zijn opgebouwd.  Analytics is te gebruiken op desktop of tablet, en ondernemers kunnen voor rapportage nu sneller vergelijkingen maken met bijvoorbeeld begroting of resultaten van vorig jaar.’ Bleeker: ‘Ik vind het oprecht een mooi systeem. Heel prettig om - waar je ook bent - je bedrijven te kunnen volgen. Om te zien of je doelstellingen ook worden gehaald in de cijfers, of je ook zowel voor je klant als financieel een optimale marktprestatie levert. Want alleen dan kun je blijven doorontwikkelen en blijven ondernemen.’

Lees meer over over onze dienstverlening voor supermarketen en retail, of neem contact op met een van onze specialisten.