Hoe succesvolle Nederlandse familiebedrijven de wereld veroveren

Nederland telt talloze mooie familiebedrijven. Een ervan is Breman Machinery uit Genemuiden. Een machinefabriek, oorspronkelijk opgericht als smederij, maar inmiddels een wereldwijde leverancier van metalen onderdelen voor onder meer offshore, ruimtevaart en industrie. Vijfde generatie, 150 mensen in dienst, van wie sommigen er ook al tientallen jaren werken – net als de generaties voor hen.

Vaak gaat Breman mee het buitenland in als vaste leverancier van Nederlandse offshorebedrijven als Van Oord en Heerema. Maar steeds vaker haalt Breman ook direct klussen binnen van internationale opdrachtgevers. Dat is in lijn met de ambitie: de groei moet uit het buitenland komen, liefst via directe contracten. De familie ziet genoeg kansen en mogelijkheden, maar wil goed beslagen ten ijs komen en zich niet halsoverkop in een buitenlandavontuur storten. Hoe zoiets aan te pakken?

Terug naar de basis als familiebedrijf

Als BDO krijgen wij die vraag vaker. We gaan dan met familiebedrijven die internationale ambities hebben een traject aan. Daarbij ga je als familie met elkaar terug naar de basis en je kijkt tijdens sessies en gesprekken goed in de spiegel. Wie ben je als familie? Wat zijn je waarden, en welke doelen wil je als familie bereiken? En vervolgens: hoe trek je die waarden en ambities door naar de bedrijfsstrategie? En past internationalisering dan wel binnen die familiewaarden en vervolgens in de bedrijfsstrategie?

Een blik in de spiegel is noodzakelijk

Als dat allemaal duidelijk is, is de volgende vraag natuurlijk: wie gaat die internationalisering vormgeven en de kar trekken? Ook daarvoor is een blik in de spiegel noodzakelijk. Bij grote drukte is het verleidelijk om het op het bord te leggen van degene die toevallig tijd heeft, maar het past misschien helemaal niet bij de capaciteiten en ambities van die persoon. En moet degene die het gaat leiden per se iemand uit de familie zijn, of kan er ook gesproken worden over extern bestuur? En hoe zorg je dat je als eigenaar/bestuurder van het bedrijf dan op een plek en in een rol komt die bij je past?

Pas als dat allemaal voor iedereen helder is en iedereen erachter staat, is het verstandig om verdere stappen in het buitenland te zetten. Want alleen op deze manier krijg je een strategie die breed gedragen wordt door de hele familie, zijn de verhoudingen helder en kun je gestructureerd met elkaar aan de slag. Een vergelijkbaar traject hebben we doorlopen met Breman en veel andere familiebedrijven die bezig zijn met internationalisering.

Familiebedrijvenboek 'Grensverleggend' 

Zes van die bedrijven – waaronder Breman - hebben we geportretteerd in ons nieuwste familiebedrijvenboek dat internationalisering als thema heeft. Het is hieronder aan te vragen. Onmisbaar voor wie benieuwd is naar de verhalen van andere Nederlandse familiebedrijven die internationaal successen vieren. Samen veroveren we de wereld!

Vraag boek aan