Wat de accountant van nu niet uit het oog mag verliezen

Alle technologische mogelijkheden van nu en in de toekomt kunnen mkb-ondernemers grote voordelen opleveren. Wie de moderne accountant op waarde weet te schatten, plukt daar op korte en lange termijn de vruchten van. Zeker wanneer de accountant van dienst zich bewust is van de verantwoordelijkheden die gepaard gaan met al die snelle ontwikkelingen.    

In mijn vorige blog beschreef ik de drie belangrijkste veranderingen van de accountant voor het mkb. Met als rode draad de technologische ontwikkelingen in ons vak, die voor de mkb-ondernemer een win-winsituatie kunnen creëren. Om alle mogelijkheden van de moderne tijd werkelijk te benutten, zijn drie aandachtspunten van groot belang. 

Aandachtspunt 1: focus

Natuurlijk is IT in ons vak leading geworden. Maar de mens maakt het compleet. Met IT omgaan en inspelen op de verworven informatie, vereist creativiteit en analytisch inzicht. Die menselijke kant blijft onmisbaar. Dit betekent ook dat de accountant zelf niet alleen meer IT-gedreven moet zijn, maar ook creatiever. Er wordt dus steeds meer gevraagd van accountants. En dat brengt met zich mee dat ze focus moeten aanbrengen. Wil je alles doen, lukt waarschijnlijk maar de helft, want alles is zo complex geworden. Wie druk is met IT-oplossingen, komt niet toe aan advisering en is veel minder creatief. Door te focussen, word je ergens goed in. Ergo: of je bent de adviseur met creativiteit, of je bent de IT-specialist.

Aandachtspunt 2: meer transparantie

De cijfers van de klant zijn voor de accountant nu zichtbaarder dan ooit; met een paar muisklikken kan ik voor alle klanten zien hoe ze er gisteren voorstonden en als we twee jaar verder zijn, zie ik waarschijnlijk hoe ze er een minuut geleden voorstonden. Maar wat wij intern voor de klant doen, ziet de klant niet. Van oudsher zijn wij als accountants nou eenmaal gesloten, met onze eigen dossiers. Maar waarom die dossiers ook niet zichtbaar maken voor de klant? Inclusief de vragen die wij zelf intern hebben? Dan begrijpt de klant veel meer wat we echt voor zijn onderneming doen en betekenen. Daarom pleit ik voor meer transparantie in de uitvoerende werkzaamheden.

Aandachtspunt 3: zekerheid

Last but not least, is het onderwerp veiligheid. Ofwel, zekerheid bieden. Feiten moeten betrouwbaar zijn. Klanten moeten ervan uit kunnen blijven gaan dat de door de accountant aangeleverde cijfers kloppen. Dat betekent ook rekening houden met de risico’s van deze tijd, want fraude ligt meer dan ooit op de loer. Het optimaliseren van werkprocessen, betekent dan ook voorkomen dat derden data kunnen manipuleren. Het is, bijvoorbeeld, zaak te voorkomen dat hackers de betaalgegevens op facturen onderweg aanpassen. Speerpunt van de moderne accountant wordt het bewaken van de betrouwbaarheid van geautomatiseerde systemen. 

Mijn oproep aan mkb-ondernemers is deze onderwerpen aan te snijden tijdens gesprekken over het automatiseren en optimaliseren van hun administratieve processen. Zo daagt u de accountant uit om de betekenis van zijn werk concreet te maken voor uw business. Met als resultaat dat u de mogelijkheden voor uw onderneming in het juiste perspectief ziet.

Benieuwd naar welke nieuwe zekerheid BDO u kan bieden? Lees in dit online magazine alles over onze aanpak en accountancy-dienstverlening.

Lees meer