Internationale ambities? De voordelen van een bedrijfsovername op een rij

Bedrijven die internationaal willen groeien, staan op een zeker moment voor de keuze: zelf een vestiging opstarten of een bedrijf overnemen? Wat is de beste bedrijfsstrategie? Het antwoord is eenvoudig: in een nieuwe markt is een overname sneller, efficiënter én effectiever dan zelf starten. Mits u, dankzij goed vooronderzoek, de risico’s van de aankoop scherp op het netvlies heeft. 

Overnamestrategie versus zelf starten

Wie in een nieuw land vanaf nul begint, verkijkt zich over het algemeen op de tijd die het kost om een plek te veroveren in dat nieuwe landschap. Belangrijkste reden voor bedrijven die het starten van een eigen locatie verkiezen boven een bedrijfsovername, is dat ze daarmee denken te besparen op kosten. Vanuit de korte termijn gedachte: we huren gewoon een kantoor en als het niet lukt, jammer. Maar in dat soort voorzichtigheid zit de mislukking al besloten. Pennywise, poundfoulish.

De kosten van een bedrijfsovername worden op lange termijn meestal meer dan goedgemaakt ten opzichte van de kosten van het zelf opstarten, waarbij de risico’s talrijker en groter zijn. Bij het opstarten van een bedrijf zijn er altijd tegenvallers, die veel tijdsverlies opleveren. Denk alleen al aan het vinden van de juiste vestigingsplaats en het vinden van goede mensen met een relevant netwerk. Vergeet ook niet alle cultuurverschillen waar u mee te maken heeft. Alleen al in Duitsland zijn de gebruiken heel anders dan in Nederland, laat staan in China of Amerika.

Bedrijfsovername op basis van due diligence

De voordelen van een bedrijfsovername zijn evident; u betaalt om te beginnen bij de aankoop ook goodwill en dat is het geld vaak meer dan waard. U stapt op een lopende trein, die echt veel sneller gaat dan wanneer u de wagons zelf nog op de rails moet zetten. De inkomensstroom is al op gang, waarmee eventuele financiering ook makkelijker is. Daarnaast beschikt u over een bestaand (en mogelijk uit te breiden) klantenbestand en zijn de juiste medewerkers al aan boord, zodat u de cultuurverschillen meteen kunt overbruggen. Mooie bijvangst is dat u de best practices van uw nieuwe aanwinst mogelijk kunt toepassen in uw bestaande bedrijf. Máár deze voordelen van een aankoop vallen of staan bij goed onderzoek.

Bij een eventuele bedrijfsovername is de afweging altijd: wat betaal ik en wat krijg ik ervoor terug? Luidt het antwoord op die laatste vraag: een kast vol lijken, dan betaalt u natuurlijk altijd teveel voor de aankoop. Due diligence naar de key-kenmerken van het bedrijf dat u overneemt is dan ook cruciaal. Zijn er bijvoorbeeld qua personeel of klanten mogelijk problemen die later nog opduiken? Als u die problemen kunt uitsluiten, is een overname vrijwel altijd zinvoller dan zelf vanaf nul starten.

Overname altijd zinvoller

Vanuit onze Mergers & Acquisitions-discipline praten we met onze klanten regelmatig over hun bedrijfsstrategie en wat zij moeten doen om in een bepaald land te beginnen. De praktijk van onze klanten die deze stap hebben gemaakt, leert ons dat een bedrijfsovername vaak de beste manier is om een nieuwe regio te leren kennen, aan te boren en daar uw marktpositie te veroveren. Dit vraagt vanzelfsprekend om een gedegen voorbereiding. Wij begeleiden u daar graag bij; voor internationale vraagstukken kunnen wij daarvoor bovendien gebruik maken van ons wereldwijde BDO netwerk.

Voor meer informatie over uw (internationale) bedrijfsovername, kunt u contact opnemen met een van onze specialisten, of download het onderstaande whitepaper.  

download whitepaper bedrijfsovernameproces