E-facturering: ook voor Nederlandse ondernemers eerder vandaag dan morgen
E-facturering: ook voor Nederlandse ondernemers eerder vandaag dan morgen
De ViDA-voorstellen, aangenomen door de EU-lidstaten op 11 maart 2025, hebben nieuwe regels geïntroduceerd op het gebied van e-facturering (e-invoicing). Een deel van die regels is al sinds 14 april 2025 van kracht. Deze regels maken het voor lidstaten eenvoudiger om e-facturering verplicht te stellen en afnemers te verplichten deze e-facturen te accepteren. Dit geldt echter in principe alleen voor ondernemers die in de betreffende lidstaat zijn gevestigd. Hoewel Nederland formeel geen plannen heeft om e-invoicing en digitale rapportageverplichtingen al vóór 1 juli 2030 in te voeren, is de verwachting dat Nederlandse ondernemers hier al wel eerder mee te maken krijgen door ontwikkelingen in de praktijk.
Lidstaten zijn niet verplicht voor alle binnenlandse transacties en alle in hun lidstaat gevestigde ondernemers de verplichting in te voeren. Zij kunnen dit ook beperken tot specifieke transacties of groepen belastingplichtigen. Een gefaseerde invoering, waarbij e-facturering bijvoorbeeld eerst verplicht wordt voor grote bedrijven en later pas voor kleinere ondernemers, is ook mogelijk. De e-factureringverplichting kan worden ingevoerd voor zowel B2B- als B2C-transacties.
Er zijn overigens al lidstaten die op grond van een toestemming e-facturering verplicht hebben gesteld. Mogelijk gaan andere EU-lidstaten dit nu ook doen, omdat dit gemakkelijker is gemaakt.
Nederlandse bedrijven die zaken doen met ondernemers in andere EU-lidstaten waar e-facturering verplicht is, kunnen te maken krijgen met een leverancier of afnemer die vraagt om e-facturen. Bovendien kunnen ontwikkelingen zoals digitale rapportageverplichtingen in andere lidstaten ervoor zorgen dat Nederlandse ondernemers vrijwillig overstappen op e-facturering om efficiënter te kunnen rapporteren. Deze digitale rapportageverplichtingen kunnen EU-lidstaten namelijk ook opleggen aan niet in hun land gevestigde ondernemers die met btw belaste prestaties verrichten of afnemen in die EU-lidstaat. De informatie die digitaal gerapporteerd moet worden, kan gemakkelijk geautomatiseerd worden gehaald uit zo’n e-factuur.
E-facturering biedt bovendien diverse voordelen, zoals snellere toegang tot data, verbeterde cashflow, efficiënter voorraadbeheer en minder gebruik van papier. Deze voordelen kunnen ondernemers stimuleren om vrijwillig e-facturering te implementeren, zelfs voordat het verplicht wordt.
Ook verwachten wij dat EU-lidstaten die een verplichting tot e-facturering hebben ingevoerd mogelijk in stelling brengen dat een Nederlandse ondernemer bij een aanwezigheid op het grondgebied van hun EU-lidstaat (bijvoorbeeld in de vorm van een magazijn) beschikt over een vaste inrichting. Wij verwachten hierbij een ruime uitleg van dat vaste inrichting-begrip. Uiteraard kunnen wij u helpen om in kaart te brengen of u over een dergelijke vaste inrichting beschikt in het EU-land dat een e-factureringverplichting heeft ingevoerd en of een dergelijke verplichting aan u kan worden opgelegd.
Kortom, u kunt op korte termijn al te maken krijgen met e-facturering. Het is daarom belangrijk dat u zich tijdig voorbereidt op de technische en administratieve aanpassingen die e-facturering met zich brengt. Uiteraard kan BDO u hierbij helpen.
Contact
Wat is e-facturering?
E-facturen zijn digitale facturen. Het gaat hier echter niet om een digitaal gemaakte papieren factuur, zoals een pdf. E-facturen zijn facturen in een gestructureerd format dat geautomatiseerde en elektronische verwerking mogelijk maakt. Vanaf 1 juli 2030 zal e-invoicing voor de btw verplicht zijn voor grensoverschrijdende transacties binnen de EU. Wij informeerden u hierover al eerder.Nieuwe regels voor introductie van e-facturering
Lidstaten die e-facturering willen introduceren moesten tot 14 april 2025 toestemming krijgen voor het verplicht stellen van e-facturen en daarmee af te mogen wijken van Europese btw-regelgeving. Dat is vanaf die datum niet meer nodig. Lidstaten kunnen nu zonder toestemming ondernemers verplichten om e-facturen uit te reiken en afnemers verplichten deze te accepteren. Dit mag alleen bij binnenlandse transacties en als zowel de leverancier of dienstverrichter als de afnemer op het grondgebied van de EU-lidstaat is gevestigd die de verplichtingen invoert. De nieuwe regels gelden niet voor intracommunautaire transacties en bij internationaal dienstenverkeer als de btw is verlegd naar de afnemer.Lidstaten zijn niet verplicht voor alle binnenlandse transacties en alle in hun lidstaat gevestigde ondernemers de verplichting in te voeren. Zij kunnen dit ook beperken tot specifieke transacties of groepen belastingplichtigen. Een gefaseerde invoering, waarbij e-facturering bijvoorbeeld eerst verplicht wordt voor grote bedrijven en later pas voor kleinere ondernemers, is ook mogelijk. De e-factureringverplichting kan worden ingevoerd voor zowel B2B- als B2C-transacties.
Er zijn overigens al lidstaten die op grond van een toestemming e-facturering verplicht hebben gesteld. Mogelijk gaan andere EU-lidstaten dit nu ook doen, omdat dit gemakkelijker is gemaakt.
Gevolgen voor Nederlandse ondernemers
Op dit moment is het niet de verwachting dat Nederland op korte termijn e-facturering verplicht gaat stellen voor transacties die belast zijn met btw in Nederland. Toch kunnen ook Nederlandse ondernemers al te maken krijgen met deze verplichtingen.Nederlandse bedrijven die zaken doen met ondernemers in andere EU-lidstaten waar e-facturering verplicht is, kunnen te maken krijgen met een leverancier of afnemer die vraagt om e-facturen. Bovendien kunnen ontwikkelingen zoals digitale rapportageverplichtingen in andere lidstaten ervoor zorgen dat Nederlandse ondernemers vrijwillig overstappen op e-facturering om efficiënter te kunnen rapporteren. Deze digitale rapportageverplichtingen kunnen EU-lidstaten namelijk ook opleggen aan niet in hun land gevestigde ondernemers die met btw belaste prestaties verrichten of afnemen in die EU-lidstaat. De informatie die digitaal gerapporteerd moet worden, kan gemakkelijk geautomatiseerd worden gehaald uit zo’n e-factuur.
E-facturering biedt bovendien diverse voordelen, zoals snellere toegang tot data, verbeterde cashflow, efficiënter voorraadbeheer en minder gebruik van papier. Deze voordelen kunnen ondernemers stimuleren om vrijwillig e-facturering te implementeren, zelfs voordat het verplicht wordt.
Ook verwachten wij dat EU-lidstaten die een verplichting tot e-facturering hebben ingevoerd mogelijk in stelling brengen dat een Nederlandse ondernemer bij een aanwezigheid op het grondgebied van hun EU-lidstaat (bijvoorbeeld in de vorm van een magazijn) beschikt over een vaste inrichting. Wij verwachten hierbij een ruime uitleg van dat vaste inrichting-begrip. Uiteraard kunnen wij u helpen om in kaart te brengen of u over een dergelijke vaste inrichting beschikt in het EU-land dat een e-factureringverplichting heeft ingevoerd en of een dergelijke verplichting aan u kan worden opgelegd.
Kortom, u kunt op korte termijn al te maken krijgen met e-facturering. Het is daarom belangrijk dat u zich tijdig voorbereidt op de technische en administratieve aanpassingen die e-facturering met zich brengt. Uiteraard kan BDO u hierbij helpen.
Meer informatie
Als u vragen heeft over ViDA dan helpen wij u graag verder. Neem dan contact op met een van onze btw-adviseurs voor meer informatie.Contact