ViDA: e-facturering en digitale rapportering
ViDA: e-facturering en digitale rapportering
Op 11 maart 2025 hebben de EU-lidstaten de voorstellen voor de btw in het digitale tijdperk (VAT in the Digital Age of ViDA) formeel aangenomen. In dit artikel bespreken we de eerste pijler van ViDA: e-facturering en digitale rapportage. Voor een overzicht en tijdlijn van ViDA verwijzen we naar ons eerdere artikel.
E-facturen moeten voldoen aan de Europese norm die is vastgelegd in Uitvoeringsbesluit 2017/1870 van de Commissie inzake elektronische facturering en de lijst van syntaxen daarvan overeenkomstig Richtlijn 2014/55/EU (inzake elektronische facturering bij overheidsopdrachten). Het standaardformat is een gestructureerd elektronisch format dat geautomatiseerde en elektronische verwerking mogelijk maakt.
De termijn voor het uitreiken van een e-factuur is vastgesteld op 10 dagen na het belastbare feit. De regels treden in werking vanaf 1 juli 2030.
De gegevens moeten worden gerapporteerd bij de lidstaat die het btw-identificatienummer heeft toegekend dat voor de transactie is gebruikt. De door de lidstaten verzamelde gegevens worden vervolgens binnen één dag doorgestuurd naar een centraal elektronisch systeem voor de uitwisseling van btw-informatie. Hier worden de gegevens automatisch onderworpen aan kruiscontroles en samengevoegd.
De verplichting om een Opgaaf ICP in te dienen, komt te vervallen.
E-facturering
De verplichting om e-facturen uit te reiken geldt alleen voor transacties die onderworpen zijn aan digitale rapportage voor grensoverschrijdende transacties (zie hieronder).E-facturen moeten voldoen aan de Europese norm die is vastgelegd in Uitvoeringsbesluit 2017/1870 van de Commissie inzake elektronische facturering en de lijst van syntaxen daarvan overeenkomstig Richtlijn 2014/55/EU (inzake elektronische facturering bij overheidsopdrachten). Het standaardformat is een gestructureerd elektronisch format dat geautomatiseerde en elektronische verwerking mogelijk maakt.
De termijn voor het uitreiken van een e-factuur is vastgesteld op 10 dagen na het belastbare feit. De regels treden in werking vanaf 1 juli 2030.
Digitale rapportage van grensoverschrijdende transacties
Verplichte digitale rapportage is van toepassing op grensoverschrijdende transacties die betrekking hebben op:- Intracommunautaire leveringen
- Overbrenging van eigen goederen (tenzij de bijzondere regeling wordt gebruikt)
- Diensten waarop de btw wordt verlegd (tenzij de dienst is vrijgesteld zonder recht op aftrek van btw)
De gegevens moeten worden gerapporteerd bij de lidstaat die het btw-identificatienummer heeft toegekend dat voor de transactie is gebruikt. De door de lidstaten verzamelde gegevens worden vervolgens binnen één dag doorgestuurd naar een centraal elektronisch systeem voor de uitwisseling van btw-informatie. Hier worden de gegevens automatisch onderworpen aan kruiscontroles en samengevoegd.
De verplichting om een Opgaaf ICP in te dienen, komt te vervallen.