Het met awards overladen bureau Build in Amsterdam heeft zich aangesloten bij Front Row Group. Nu kan het najagen van de internationale ambities echt beginnen. Oprichters Tim Weers en Daan Klaver geven uitleg over hun ervaringen in het overnametraject. Welke zaken zijn hen het meest bijgebleven?
Eigenaren Build in Amsterdam met koper Front Row Group (midden) | Foto: Build in Amsterdam
Build in Amsterdam werd in 2013 opgericht door Tim Weers en Daan Klaver. Wat begon op een zolderkamer in Amsterdam, groeide uit tot een internationaal bekroond bureau. De onderneming ontwikkelde zich in ruim een decennium tot een toonaangevende speler in digitale flagship stores en e-commerce branding. Zo gaven ze onder meer vorm aan de digitale identiteit van merken als Adidas, Polaroid en Suitsupply. “We hebben er nooit naar gestreefd om de grootste te zijn, maar wel de beste,” aldus medeoprichter Daan Klaver.
Met een multidisciplinair team van meer dan 50 creatieven uit 21 landen wisten zij zich te onderscheiden door een unieke aanpak: “we focussen niet op standaard templates of conversieoptimalisatie, maar juist op digitale ervaringen waarin het merkverhaal en de emotie centraal staan”, vertelt medeoprichter Tim Weers.
Deze filosofie leverde het bureau meer dan 140 internationale awards op, waaronder vier keer de prestigieuze Awwwards E-Commerce Site of the Year.
De internationale groeiambities van het bureau werden steeds sterker en logischer. “We wilden graag groeien om klanten nog beter te bedienen met end-to-end-oplossingen. Voor ons was het ontzettend belangrijk daarbij niets in te hoeven leveren op ons creatieve DNA”, vertellen de ondernemers.
Zo ontstond de zoektocht naar een internationale overnameadviseur met diepgaande kennis van de digital agency markt. In 2024 ging het duo voor het eerst in gesprek met BDO. Dat contact verliep volgens de oprichters direct goed: "Vanaf het eerste moment voelde het alsof BDO echt naast ons stond. Hun betrokkenheid ging verder dan cijfers; ze begrepen onze cultuur, onze uitdagingen en de dynamiek van de digitale bureaumarkt. Hun persoonlijke benadering sluit goed aan bij onze wensen. Het multidisciplinaire adviesteam bracht naast financiële kennis ook marktinzicht en zowel strategisch als persoonlijk advies”.
In 2025 vond Build in Amsterdam dan ook een nieuwe thuishaven binnen Front Row Group, een internationaal full-service e-commerce en marketing agency met hoofdkantoor in New York. De overname opent een nieuw hoofdstuk voor Build in Amsterdam, waarin het bureau toegang krijgt tot diepgaande expertise in onder andere marketplace acceleratie, CRM, business intelligence en digitale marketing. “Met Front Row kunnen we onze ambities op een nog hoger niveau waarmaken”, vertelt Daan Klaver.
Een strategisch adviseur speelt vaak een cruciale rol tijdens een dergelijk transactieproces. Goede begeleiding bij het maken van de juiste keuzes op het juiste moment is allesbepalend. Tim Weers blikt hierop terug: “De expertise en samenwerking met BDO maakten echt het verschil. Ik ben enorm dankbaar voor de kennis en toewijding die zij als adviseur hebben ingebracht. Ze hebben ons geholpen om deze stap met vertrouwen te zetten."
De overname is een schoolvoorbeeld van hoe een onderneming met een sterke visie en cultuur haar ambities internationaal kan waarmaken, zonder de identiteit te verliezen — samen met een betrouwbare partner. “Het was de investering meer dan waard, zonder het BDO-team hadden we een dergelijke deal nooit kunnen realiseren”, aldus Daan Klaver.
Het M&A-team van BDO begrijpt dat een overnameproces over meer gaat dan alleen geld. Ons advies reikt verder dan de koop of verkoop van ondernemingen, management buy-outs, waardebepalingen, (transactie)financieringen, due diligence of business restructuring. Wij wegen mee wat u belangrijk vindt. Onze adviseurs hebben de kennis, ervaring en het pragmatisme om in iedere situatie de meest waardevolle overname te realiseren. Dat doen we voor zowel Private Equity-partijen als voor ondernemers. Wanneer uw transactie over landsgrenzen reikt, doen we een beroep op de expertise van het uit meer dan 150 landen bestaande internationale BDO-netwerk.