Voorstel introductie mid-cap bedrijven in Omnibuspakket 4: dit zijn de gevolgen

Artikel

Updated: 
De Europese Commissie (“Commissie”)  heeft in het vierde Omnibusvoorstel (op 21 mei jl.) voorgesteld een nieuwe categorie bedrijven te introduceren. Deze nieuwe categorie bestaat uit bedrijven die groter zijn dan het mkb, maar kleiner dan grote bedrijven (de zogenoemde “small mid-caps”, “mid-caps”). In dit artikel gaan we in op deze nieuwe categorie en de mogelijke lastenverlichting die voor deze ondernemingen gaat gelden. Daarnaast gaan we ook in op de recente beantwoording van Kamervragen die gesteld zijn ten aanzien van de CSRD. 

Introductie mid-caps 

Ondernemingen die de grenswaarden van een middelgrote onderneming overschrijden, worden als groot aangemerkt en krijgen daardoor doorgaans te maken met meer complianceverplichtingen. Volgens de Commissie belemmert dit de groei van deze ondernemingen en verzwakt het de concurrentiekracht van de Europese economie. Om dit tegen te gaan, introduceert de Commissie als onderdeel van Omnibuspakket 4 een nieuwe categorie: de mid-caps. De Commissie stelt in het pakket versoepelingen voor om de administratieve lasten voor deze groep te verlichten. Deze versoepelingen zien onder meer toe op de AVG en de prospectusregels, waardoor een notering op een aandelenmarkt voor mid-caps gestimuleerd wordt.

Een onderneming wordt in het voorstel als mid-cap gekwalificeert indien de onderneming: 
  • meer dan 750 werknemers heeft; en 
  • een omzet heeft van 150 miljoen euro; of 
  • een balanstotaal heeft van meer dan 129 miljoen euro. 
In alle gevallen is vereist dat de onderneming meer dan 750 werknemers heeft. 

Kamervragen CSRD en reactie kabinet

Begin mei heeft de Minister van Financiën schriftelijke Kamervragen beantwoord over het standpunt van de Nederlandse regering ten aanzien van de Europese CSRD-voorstellen (Omnibuspakket 1). Meerdere vragen die gesteld zijn, zien toe op het voorstel van de Commissie om de grens voor de toepassing van de CSRD te verhogen naar ten minste 1000 werknemers. De minister geeft hieromtrent aan dat het kabinet “er belang aan hecht om de regeldruk en administratieve lasten van ondernemingen te beperken, zónder de doelstellingen van de CSRD te ondermijnen.” Onder het huidige voorstel betekent dit dat “alleen nog grote bedrijven met meer dan duizend werknemers zijn die over duurzaamheid moeten rapporteren (…). Wanneer dat nog minder bedrijven worden, dreigen de doelstellingen van de CSRD ondermijnd te worden. Het nog verder beperken van de bedrijven die onder de verplichting vallen ligt daarom niet voor de hand.” Het kabinet lijkt hiermee in te stemmen met een drempel van ten minste 1000 werknemers, maar niet met een verdere verhoging. Het standpunt van het kabinet geldt voor Nederland als uitgangspunt voor de Europese onderhandelingen.

Wetgevingsproces

Het is belangrijk om op te merken dat voor zowel het voorstel van de mid-caps en de CSRD geldt dat het Europees wetgevingsproces nog doorlopen moet worden, waarbij er wijzigingsvoorstellen kunnen worden ingediend. 

Contact 

Wij blijven de ontwikkelingen monitoren. Heeft u in de tussentijd vragen? Neem dan gerust contact met ons op. 

 

Auteur(s)