Van ‘t Hek Groep legt samen met BDO strategisch fundament voor de toekomst

Klantverhaal

Updated: 
Hard groeien is één ding. Strategisch groeien is iets anders. Van 't Hek Groep schakelde BDO in om samen te werken aan een toekomstbestendige strategie. Het doel: de onbetwiste marktleider op funderingsgebied worden.

Van 't Hek Groep is groot in funderingstechniek. Het familiebedrijf uit Zuidoostbeemster blinkt uit in complexe projecten op het water, langs het spoor en in binnenstedelijke gebieden. “Inmiddels staat de derde generatie aan het roer”, vertelt directeur Ted van 't Hek. “We bedienen een niche. Maar binnen die niche bieden we het breedste palet aan funderingsoplossingen van Nederland.” 
 

“BDO bracht de goede gesprekken op gang. Bovendien liet BDO ons inzien dat je je doelen vervolgens expliciet moet maken en daar je mensen bij moet betrekken. Daardoor zijn we nu minder aan het roeien en meer aan het zeilen.”
Ted van ’t Hek, directeur Van ’t Hek Groep

Ondernemen is een werkwoord

De bedrijvengroep boekt circa tweehonderd miljoen euro omzet per jaar. Negentig procent van het werk gebeurt in Nederland, tien procent in het buitenland. Van ‘t Hek durft groot te denken en doet ook overnames. De derde generatie en een betrokken DT/MT vormen de drijvende krachten achter die groei. Van 't Hek: “Ondernemen is een werkwoord. We maken lange dagen en zijn vasthoudend. Dat heeft ons gebracht waar we nu zijn. Maar om te groeien, moesten we die manier van werken onder de loep nemen. Zoiets begint met het stellen van doelen. Als die helder zijn, kun je de strategie daarop afstemmen. Bij het zetten van die denkstappen, konden we hulp gebruiken.” 

BDO begeleidde Van 't Hek Groep bij zowel de vorming als de uitvoering van hun strategie. De consultants zorgden voor betrokkenheid door medewerkers uit alle lagen actief te betrekken bij het proces. Van ‘t Hek: “BDO nam op een prettige manier de lead. Veel zat in ons hoofd, maar spraken we niet uit. Tijdens workshops wissel je beelden en ideeën uit. Daarover ga je vervolgens in gesprek met elkaar. Dat levert waardevolle gesprekken op. BDO wist ons écht uit te dagen. Je wordt in de denkstoel gezet. Dat denkproces wordt vervolgens gevoed en begeleid. Daarmee worden de ideeën en de strategie echt iets van jezelf.” 
 

“Ik merk dat het middenkader meer initiatief neemt. Collega’s zeggen: ‘Ted, dit is het idee. Kijk je even mee?’ We bouwen sámen aan het bedrijf.” 
Ted van ’t Hek, directeur Van ’t Hek Groep

Concrete, meetbare initiatieven

Concrete, meetbare initiatieven

Samen met BDO vertaalde Van 't Hek en zijn collega’s de strategische ideeën naar concrete, meetbare initiatieven waar werkgroepen mee aan de slag gingen. Daarvoor werden actiekaarten gebruikt; one-pagers die ieder strategisch initiatief opknippen in kleine acties met duidelijke milestones.

Een goed voorbeeld van zo’n werkgroep is Slimmer Werken. Om onbetwist markleider te zijn en te blijven, moet Van ‘t Hek kunnen bouwen op een toonaangevende organisatie. Daarom is slimmer werken, naast goed werkgeverschap en oog voor een duurzame toekomst, een belangrijke pijler binnen Van ’t Heks vernieuwde strategie. De werkgroep Slimmer Werken geeft inhoud aan die pijler. “We registreren enorm veel productiegegevens”, zegt Van 't Hek. De werkgroep Slimmer Werken onderzoekt wat we registreren, wie daar iets mee doet en of dat wel nodig is. Waar mogelijk proberen we dat te beperken, te vereenvoudigen of te digitaliseren zodat we slimmer werken, niet harder. Tegelijkertijd gaan we sommige gegevens juist veel actiever delen met betrokken partijen. We wachten niet meer tot erom wordt gevraagd, maar delen relevante projectinformatie proactief op een prettig leesbare manier. Ook dát komt uit de werkgroep.”

Een programmamanager van BDO bewaakte de voortgang en resultaten van de verschillende initiatieven en zorgde dat alles in beweging bleef. Van 't Hek: “We hadden iemand nodig die dat vuurtje kon aanwakkeren. De programmamanager van BDO speelde daarin een grote rol.” Dankzij de coachende rol van BDO nam een Van 't Hek-collega die rol na verloop van tijd over. “Toen werd het pas écht van het bedrijf”, aldus Van 't Hek. Hij kijkt met plezier terug op de samenwerking. “Het was een co-productie; we deden dit echt samen.” 

Minder roeien, meer zeilen

De samenwerking met BDO zorgde voor een verandering in de manier van werken. De Van ’t Hek Groep werkt nu meer gestructureerd. Het bedrijf kan zich inmiddels de onbetwiste marktleider noemen. De strategie leeft in alle lagen van het bedrijf en medewerkers dragen op hun eigen niveau actief bij aan de uitvoering. “Ik merk dat het middenkader meer initiatief neemt. Collega’s zeggen: ‘Ted, dit is het idee. Kijk je even mee?’ We bouwen sámen aan het bedrijf.”

Hoe was BDO van échte waarde voor Van ’t Hek? “BDO bracht de goede gesprekken op gang. Bovendien liet BDO ons inzien dat je je doelen vervolgens expliciet moet maken en daar je mensen bij moet betrekken. Daardoor zijn we nu minder aan het roeien en meer aan het zeilen.”

Ook strategisch groeien?

Wilt u net als Van ’t Hek Groep uw organisatie toekomstbestendig maken en uw groeidoelen concreet vormgeven? BDO helpt ondernemers bij het ontwikkelen én realiseren van een duidelijke strategie, met draagvlak in alle lagen van de organisatie. Neem contact met ons op om te ontdekken wat we voor uw organisatie kunnen betekenen.