Prinsjesdag 2026: dit zijn de belangrijkste overige fiscale maatregelen

Artikel

Gepubliceerd: 

Verlenging korting brandstofaccijns op benzine

Het kabinet verlengt in het Belastingplan 2027 de tijdelijke korting op de brandstofaccijns met één jaar. De verlaagde tarieven blijven daardoor gelden tot 1 januari 2028. Het wetsvoorstel voorziet daarnaast in een tijdelijke verlaging van de accijns op benzine op de BES-eilanden gedurende 2027. De maatregel sluit aan bij de voorgestelde accijnskorting voor ongelode benzine in Europees Nederland. Op Bonaire wordt de accijns verlaagd met 5,5 dollarcent per liter; op Sint Eustatius en Saba bedraagt de verlaging 4,19 dollarcent per liter. De tijdelijke maatregel loopt van 1 januari 2027 tot en met 31 december 2027.

Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer en notificatieplicht voor elektronische berichten

Uitgangspunt van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) is dat burgers en bedrijven de keuze hebben tussen elektronisch bestuurlijk verkeer of de traditionele vorm van verkeer met de overheid. 

Met ingang van 1 januari 2024 geldt ingevolge de Wmebv een notificatieplicht voor uitgaande berichten die uitsluitend digitaal aan burgers of bedrijven bekend worden gemaakt door een bestuursorgaan. Met ingang van 1 januari 2027 geldt ingevolge de Wmebv dat in de notificatie informatie wordt opgenomen over de aard en de rechtsgevolgen van het bericht en, voor zover van toepassing, de termijn voor het verrichten van een handeling door de geadresseerde. Voor een aantal elektronische berichtenstromen geldt dat de Belastingdienst nog niet per 1 januari 2027 kan voldoen aan de genoemde verplichting om in de notificatie het handelingsperspectief op te nemen. Het gaat hierbij om de uitnodiging tot het doen van aangifte inkomstenbelasting, de voorlopige aanslag inkomstenbelasting en de aanslag inkomstenbelasting. Dit zijn de berichten waarvoor een belastingplichtige kan kiezen om deze niet meer op papier te ontvangen. Indien de belastingplichtige kiest voor elektronische verzending, geldt daarmee ook de notificatieplicht. In het wetsvoorstel Overige Fiscale Maatregelen 2027 is opgenomen dat de Belastingdienst tot 1 januari 2028 voor de genoemde berichten niet het handelingsperspectief in de notificatie hoeft op te nemen.

Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer, tijdelijke uitzondering voor Dienst Toeslagen

Uitgangspunt van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) is dat burgers en bedrijven de keuze hebben tussen elektronisch bestuurlijk verkeer of de traditionele vorm van verkeer met de overheid. De Wmebv ziet op zowel uitgaand verkeer (verkeer van de overheid aan de burger), als inkomend verkeer (verkeer van de burger aan de overheid). De implementatie van de Wmebv is vanwege uitvoeringsproblemen diverse malen uitgesteld. Voor de Belastingdienst en de Douane is vorig jaar in de wet Overige Fiscale Maatregelen 2026 voorzien in een tijdelijke uitzondering van de Wmebv tot 1 januari 2030. Dienst Toeslagen is destijds niet meegenomen in deze uitzondering. Daarom wordt in de Overige Fiscale Maatregelen 2027 een uitzondering opgenomen waardoor Dienst Toeslagen uiterlijk tot 1 januari 2028 de tijd heeft om het elektronisch ontvangen van berichten voor alle werkstromen mogelijk te maken.

Aanpassing voor het nieuwe Douanewetboek

Het nieuwe Douanewetboek van de Unie treedt in 2026 in werking. Daarom wordt de bestaande verwijzing naar het Douanewetboek in de Algemene douanewet uitgebreid, zodat deze zowel het huidige als het nieuwe Douanewetboek omvat. Daarmee blijft de nationale douanewetgeving aansluiten op het Europese douanekader. Verder wordt geregeld dat de zogenaamde handling fee (vergoeding voor de door de douane verrichte douaneformaliteiten bij het in het vrije verkeer brengen van goederen) in de uitnodiging tot betaling wordt medegedeeld, net zoals voor de invoerrechten zelf het geval is. Deze handeling fee moet naar verwachting vanaf medio november 2026 worden geïnd.

Aanpassing definitie eindbestemming vliegbelasting

De vliegbelasting, die vanaf 1 januari 2027 afhankelijk is van de afstand van de vliegreis, wordt verlaagd voor zover het gaat om vluchten die vallen onder het hoogste tarief van de vliegbelasting. Dit hoge tarief wordt verlaagd van € 74,81 naar € 59,43. Het hoge tarief is van toepassing voor bestemmingen die verder dan circa 5.500 km van Amsterdam liggen. Het doel van de verlaging is om een gelijker speelveld te creëren met de omringende landen. 

Voor het tarief van de vliegbelasting is dus van belang wat de eindbestemming is. Deze wordt vastgesteld aan de hand van de vervoersovereenkomst. In bepaalde situaties, zoals bij privévluchten, bestaat een dergelijke overeenkomst niet. Het gevolg is dat het hogere tarief altijd van toepassing is. Met de voorgestelde maatregel kan de eindbestemming met het vliegplan worden bepaald, indien er geen vervoersovereenkomst is afgesloten.

Aanpassing inwoners BES-eilanden

Jaarlijks moeten de inwonersaantallen voor de BES-eilanden afzonderlijk worden aangepast om de tabelcorrectiefactor correct te kunnen doorvoeren. Zo blijven onder andere de schijfgrenzen in de Wet inkomstenbelasting BES en de belastingvrije som aansluiten bij lokale inflatie. Deze maatregel regelt dat voortaan automatisch wordt uitgegaan van de door het CBS vastgestelde inwonersaantallen per 1 januari voorafgaand aan het betreffende kalenderjaar.

Verhoging tarief belasting op leidingwater

Met de belasting op leidingwater wordt belasting geheven over de levering van leidingwater, al dan niet van drinkwaterkwaliteit. Op dit moment betalen verbruikers van leidingwater alleen belasting over de eerste 50.000 kubieke meter geleverd leidingwater per jaar per aansluiting. Bij het Belastingplan 2026 is geregeld dat het heffingsplafond per 2027 komt te vervallen met als gevolg dat vanaf 2027 belasting wordt geheven over het volledige waterverbruik. Daarnaast was al geregeld dat per 2027 de belastinggrondslag wordt versmald naar water van drinkwaterkwaliteit. In het Belastingplan 2027 wordt voorgesteld om de belasting op leidingwater per 2027 te verhogen met 10 cent per kubieke meter geleverd leidingwater.

Aanpassingen afvalstoffenbelasting en CO2-heffing industrie voor afvalverbrandingsinstallaties (AVI’s)

De voorgestelde verhoging van de afvalstoffenbelasting per 2028 wordt deels teruggedraaid en de aanscherping van de CO2-heffing industrie voor afvalindustrie wordt uitgesteld. Dit voorstel beperkt kostenverschillen met het buitenland, versterkt de concurrentiepositie van Nederlandse recyclers en biedt AVI’s meer investeringszekerheid voor verduurzaming en circulariteit.

Contact

Wilt u weten wat deze plannen concreet voor uw situatie betekenen? Neem dan contact op met uw BDO-adviseur.