Vissers Energy Group maakt slim gebruik van Robotic Process Automation
Vissers Energy Group maakt slim gebruik van Robotic Process Automation
Vissers Energy Group verkoopt jaarlijks miljoenen liters brandstof en honderdduizenden broodjes. Het bedrijf groeit snel. Net als de hoeveelheid administratief werk. In plaats van extra mensen aan te nemen, zet het familiebedrijf in op Robotic Process Automation (RPA). Dankzij slimme bots bespaart het bedrijf nu tientallen uren per maand en zorgt het voor méér werkplezier. En dat is nog maar het begin.
Servicestations, shopformules, het eerste waterstoftankstation van Limburg: vanuit Horst timmert Vissers Energy Group stevig aan de weg. Inmiddels telt het familiebedrijf 67 tankstations en ruim vijfhonderd medewerkers. Op jaarbasis verkoopt Vissers ruim tweehonderd miljoen liter brandstof. Hoewel brandstof nog altijd de hoofdmoot vormt van Vissers’ omzet, groeit het aandeel van hospitality-concepten als Delimore, Moments & More en de Smaaksmederij stevig. Elke dag verkoopt het bedrijf duizenden broodjes.
Meer locaties, meer administratie
Groeien gebeurt niet zonder slag of stoot, merkte ook Irene Sanders, Manager Finance & Control bij Vissers Energy. “Door onze sterke groei steeg het aantal locaties. Er zijn steeds meer administratieve handelingen nodig om al die locaties te kunnen exploiteren. Soms is dat werk repetitief en behoorlijk saai.” Een goed voorbeeld van zo’n tijdrovend klusje is de verwerking van facturen. Sanders: “We hebben vijftig shoplocaties waar de groothandel elke week zaken als brood en frisdrank levert. Voor iedere shop krijgen we wekelijks een factuur die handmatig gecontroleerd en verwerkt moet worden. Soms is zo’n factuur wel 49 pagina’s lang. En dat maal vijftig. Dat kost dus enorm veel tijd.”
Bonnen automatisch verwerken
Om te kijken of dat ook anders en slimmer kon, onderzocht Vissers samen met BDO of een RPA-bot een optie was. RPA staat voor Robotic Process Automation. Zo’n RPA-bot is geen fysieke robot, maar software die handmatig, repeterend werk overneemt. Processen waarbij sprake is van een digitale trigger, een hoog volume, een standaard proces, consistente input en logische beslisregels zijn uitermate geschikt voor RPA.De conclusie was al snel dat RPA heel geschikt was voor Vissers Energy Group. “Wij werden heel blij van de oplossing die BDO bood, zegt Sanders.” Samen met Vissers implementeerde BDO de bot. Na het nodige finetunen, ging de bot live. “De robot pakt de facturen, vergelijkt elke factuurregel met de bestelling en verwerkt de factuur vervolgens. Vroeger kostte dit werk 28 uur per week. Een medewerker en een stagiair waren hier structureel mee bezig. Dankzij de robot kost het ons nog maar vier uur per week. Wij hoeven ons alleen te richten op de uitzonderingen. We stonden op het punt om een extra kracht in dienst te nemen. Dat hoeft nu niet meer." Collega’s bij Vissers zijn niet bang dat dit soort bots hun werk overnemen. Sanders: “Nee hoor. Sterker nog: ze waren opgelucht dat ze het niet meer hoefden te doen.”
“We stonden op het punt om een extra kracht in dienst te nemen. Dat hoeft nu niet meer." - Irene Sanders, Manager Finance & Control bij Vissers Energy Group