Samenwerking zonder poeha tussen Framna en BDO

Klantverhaal

Updated: 
Wat begon met een informele ontmoeting tijdens een regionale ondernemersbijeenkomst groeide uit tot een waardevolle samenwerking tussen BDO en digital agency Framna (voorheen: Move Agency). In gesprek met Robert Kosse (Managing Director Nederland) en Ronald Mom (Finance director Nederland) gaan we in op deze relatie en hoe BDO Framna in de loop der jaren bijstond tijdens hun groei. 

Focus op mobiele vraagstukken

“Programmeren was niet helemaal mijn ding, maar het ontwikkelen van apps voor mobiele telefoons heeft mij altijd geïnteresseerd”, zegt Robert Kosse. Na een opleiding technische informatica en verschillende functies bij bedrijven als Siemens en Nokia, besluit hij in 2012 om samen met drie collega’s voor zichzelf te beginnen. “Al in mijn tijd bij Siemens Mobile, rond 2004, bouwden we kalender-apps en mail-apps, maar bestond er nog niet zoiets als een appstore. Je bouwde een stukje software zoals voor op je computer. Later werkte ik ook bij bedrijven die apps bouwden voor mobiel, zoals die oude Nokia-toestellen en Blackberries. In 2012 ben ik met drie anderen Move4Mobile in Gramsbergen gestart. Programmeren deed ik toen al lang niet meer, dat deden de anderen. Ik hield me met de commerciële kant en projectmanagement bezig.” 


Het bedrijf groeit snel en vestigt zich in 2018 definitief in Zwolle. Na een fusie met M2Mobi uit Amsterdam in 2022 gaan beide bedrijven verder als Move Agency. Kosse: “We merkten dat onze klanten geregeld vroegen of we niet in Amsterdam zaten. Daaruit ontstond onze wens om in de Randstad een kantoor te openen. Die kans kwam toen voorbij en we hebben direct besloten om onder een nieuwe naam verder te gaan. Dat werd uiteindelijk Move Agency.” Het nieuwe bureau bedient klanten in de zakelijke- en consumentenmarkt: “We hebben altijd een sterke focus op mobile gehad en veel app-bouwers in huis. Daarmee helpen we klanten bij het oplossen van hun mobiele vraagstukken. Dat zijn vaak maatwerkoplossingen en er komen complexe integraties met bestaande systemen bij kijken. Onze klanten hebben vaak niet de technische kennis in huis om dat te bouwen. Wij willen altijd een optimale gebruikerservaring verzorgen. Eindgebruikers zijn als consumenten die ervaring gewend, dus ongeacht of een app voor B2B of B2C bedoeld is, wil je die ervaring bieden. Dat doen we voor bijvoorbeeld supermarkten, banken, verzekeraars, sportscholen en internationale vliegvelden.” 

Groei van de business én relatie met BDO

De eerste contacten met BDO waren al ver voor het ontstaan van Move Agency gelegd. “Ik ken Sander (Van der Veen, partner Tax & Legal) al sinds 2006 via het netwerk uit de regio. Wij komen allebei uit Hardenberg. Je raakt met elkaar in gesprek tijdens een ondernemersbijeenkomst, informeel met een hapje en drankje. Destijds zaten wij bij een ander accountantskantoor en waren daar tevreden over. Het contact met Sander bleef wel altijd bestaan en ik zei van misschien moeten we wat groter zijn en is het dan een goed moment om over te stappen.” 

Dat moment kwam toen BDO wees op de mogelijkheden van de innovatiebox. Kosse: “Daar maakten wij toen, net voor de coronaperiode, geen gebruik van. BDO wees ons erop dat we daar feitelijk geld lieten liggen. Toen zijn we om tafel gegaan en heeft BDO ons geholpen met de WBSO- en innovatiebox-aanvragen. Daarna zijn we nauwer gaan samenwerken. De fusie kwam eraan, er moest het nodige op due diligence-vlak worden gedaan en na de fusie was het moment daar om volledig over te gaan naar BDO.” 


De fusie was geen reden voor stilstand en het was de wens van Kosse om direct een volgende stap te zetten. Die diende zich aan toen Waterland Private Equity Investments B.V. interesse toonde in Move Agency en soortgelijke partijen in Denemarken (Shape) en Zweden (Bontouch). Hieruit werd Framna geboren: de nieuwe organisatie die met 500+ medewerkers inmiddels in vijf landen actief is. 

Framna Nederland heeft met zo’n 150 medewerkers een behoorlijke groei doorgemaakt sinds de tijd dat Kosse met zijn vrienden begon als Move4Mobile. 

Ronald Mom kwam in februari 2025 binnen als Finance director bij Framna, nadat hij eerder in de accountancy en bij verschillende bedrijven en organisaties als financieel manager en -directeur werkte. “Met de private equity-partij achter ons, is het mijn taak om de financiële administratie en reporting naar een hoger niveau te tillen. In mijn eerste kennismaking met BDO komen ze op mij over als heel proactief. Ze wijzen ons op deadlines die eraan komen en vragen of we aan bepaalde zaken hebben gedacht. Het scheelt natuurlijk dat we hier in Zwolle in hetzelfde pand zitten en een kop koffie dus snel gedronken is, maar los daarvan bevalt de laagdrempeligheid en praktische insteek mij.”

Niet teveel poeha

Ondanks de groei van Framna is de relatie met BDO niet veranderd. “We hebben een prima financiële administratie in huis die tot een goed niveau komt, maar zijn op een niveau beland waarbij we te maken hebben met wetgeving die Nederland overstijgt. Dan wil je een partner hebben waarvan je weet dat je daar een vraag kunt neerleggen en die de kennis in huis heeft om te helpen. Wat die vraag ook is. Wat ik bijzonder vond, was bijvoorbeeld dat wij in de due diligence-fase voordat wij bij Framna kwamen nog wel eens vragen kregen die bij wijze van spreken om 16.00 op vrijdagmiddag binnenkwamen. BDO is daar altijd super flexibel mee omgegaan. Ze dachten met ons mee, snapten ons belang en zorgden dat het goed kwam, ook al waren het telkens losse opdrachtjes. Dat hebben we echt als heel prettig ervaren”, zo vertelt Kosse.
 

“We zijn op een niveau beland waarbij we te maken hebben met wetgeving die Nederland overstijgt. Dan wil je een partner hebben waarvan je weet dat je daar een vraag kunt neerleggen en die de kennis in huis heeft om te helpen. Wat die vraag ook is.”  - Robert Kosse, Managing Director (MD) Framna Nederland


De vakinhoudelijke kennis is voor Kosse dan ook het belangrijkste aspect van de samenwerking met BDO. Waarbij hij wel een belangrijke aanvulling maakt: “Ik vind de kennis die je zelf niet hebt en waarvoor het ook niet loont om iemand in dienst te nemen, een belangrijke voorwaarde voor de relatie met een partij als BDO. Maar daarnaast vind ik het heel prettig als je met mensen zakendoet waarmee er een bepaalde klik is. Ook al werk je misschien niet dagelijks samen, ergens moet dat gevoel er wel zijn.” 


Ook Mom sluit zich daarbij aan: “Wij zijn vrij nuchter en kijken wat er op ons pad komt en waar BDO ons bij kan helpen. ESG-reporting wordt bijvoorbeeld steeds belangrijker, daar zal BDO ook een rol kunnen spelen met deskundigheid die wij niet in huis hebben. Wat mij opvalt, is het informele, relaxte karakter van BDO. Lekker praktisch ingesteld, even bespreken wat moet gebeuren en vervolgens dat oppakken, niet teveel poeha eromheen. Dat past goed bij ons.”
 

“Wat mij opvalt, is het informele, relaxte karakter van BDO. Lekker praktisch ingesteld, even bespreken wat moet gebeuren en vervolgens dat oppakken, niet teveel poeha eromheen. Dat past goed bij ons.” – Ronald Mom, Finance director Framna Nederland

Echte waarde is meer dan alleen geld!

Wilt u net als Framna een partner die u echt verder helpt? En zoekt u naar een samenwerking met een accountant of adviseur zonder poeha? Neem dan contact op met een van onze professionals!