In de wereld van de uitvaartzorg is persoonlijke aandacht van het allergrootste belang. Een waardig afscheid is voor nabestaanden een belangrijk moment in het rouwproces. De sterke mensgerichtheid is voor uitvaartverzorger en -verzekeraar Monuta niet alleen in de dienstverlening cruciaal, maar ook in de samenwerking met partners zoals BDO.
Monuta is al ruim 100 jaar een begrip in de uitvaartzorg. Er werken ruim 700 mensen, waarvan ongeveer 250 op het hoofdkantoor in Amersfoort. Michel Feijth (49) is manager risk & compliance bij Monuta en vertelt hoe hij de samenwerking met BDO binnen zijn vakgebied ervaart.
Voordat Michel eind 2022 in dienst kwam bij Monuta, ging zijn interesse in eerste instantie uit naar de functie van manager internal audit. Michel: “De toenmalige CEO vertelde me dat de internal auditfunctie was uitbesteed, aan BDO! We hadden een goede klik en hij wees me erop dat Monuta ook een manager risk management zocht. Uiteindelijk ben ik in die rol gestart. Deze zomer kreeg ik het vakgebied compliance erbij en nu stuur ik een team van 6fte aan. BDO kende ik al van mijn vorige werkgever, TVM, waar ik destijds in de selectiecommissie voor een nieuwe accountant zat. De insteek was om een Big-4 kantoor te kiezen, het werd BDO. Belangrijkste reden voor die keuze was de culturele fit die we voelden. Dat typeert ook hoe ik BDO zie: een leuke club mensen, no-nonsense, waar je prima mee kunt samenwerken.”
Monuta koos bewust voor uitbesteding van de internal audit. “Wij hebben vrij kleine teams waarin iedereen een kop-staart-verantwoordelijkheid heeft als het gaat om risicomanagement en compliance. Dat maakt het enerzijds heel aantrekkelijk om bij ons te werken, want je bent met veel onderwerpen bezig én moet soms ook de diepte in. Anderzijds merken we dat het lastig is om álle kennis in huis te hebben, bijvoorbeeld op het gebied van cybersecurity, wetgeving of verzekeringstechnische kennis. Je neemt als medewerker ook deel aan projecten en programma’s binnen een snel veranderende organisatie. BDO heeft alle expertise beschikbaar. Ze kunnen een audit op uitbestedingen doen, op IT-security, op wetgeving, noem maar op. Voor een klein intern team is dat lastiger, je bent minder flexibel”, zo vertelt Michel.

Naast de beschikbaarheid van kennis is de match op persoonlijk vlak een belangrijke factor voor Monuta. Michel legt uit waar dat in zit: “Het uitbesteden van internal audit is een kritische uitbesteding. Daarom selecteren wij heel zorgvuldig een partij waarvan we denken dat die bij ons past. BDO heeft een sterke focus op de factor mens. Het gaat niet alleen om hard controls, maar ook om de soft controls. Ik vind dat BDO over de benodigde inhoudelijke kennis beschikt en ook heel goed aandacht heeft voor die zachtere kant van beheersing. Daarom denk ik dat er een goede match is met Monuta. Het draait bij ons allemaal om mensen. Weliswaar in een moeilijke periode als het gaat om overlijden, maar juist dan moet je er zijn voor nabestaanden.”
Hoe komt de persoonlijke connectie en aandacht voor de menskant in de praktijk naar voren in de samenwerking tussen Monuta en BDO? “Met name met de twee collega’s die ik voor internal audit veel spreek, is het contact heel goed. We praten met veel humor over onze favoriete voetbalclubs, maar werken ook intensief samen op de inhoud. Ook discussie schuwen we niet, als die er zou zijn, al zou ik het meer een dialoog noemen. Natuurlijk benoemt BDO als onze interne auditor wel eens iets wat ik liever anders zie, maar we kunnen het altijd prima bespreken en kijken er hetzelfde naar. We willen het effect van de boodschap van internal audit zo groot mogelijk laten zijn voor Monuta.”
BDO benoemt het belang van de cultuur van beide organisaties actief wanneer een BDO-collega wordt ingeschakeld bij Monuta.
“Wanneer iemand vanuit zijn of haar expertise betrokken wordt en nog niet eerder met ons heeft kennisgemaakt, worden zij door de twee meest betrokken BDO’ers ondergedompeld in het Monuta-gevoel. Zodat ze weten hoe het er bij ons aan toe gaat, beslagen ten ijs komen en met die kennis de audit uitvoeren. Zo vormen die twee BDO’ers in feite de smeerolie tussen BDO en Monuta.”

Michel werkte in de afgelopen jaren aan grote projecten waarbij hij samen met BDO optrok. Zo werd het volledige IT-landschap van Monuta vernieuwd. “Dit was een soort openhartoperatie aan onze verzekeringskant. De front-officeapplicaties en verzekeringstechnische administratie zijn vervangen. BDO heeft tijdens dit programma verschillende onderzoeken gedaan en gekeken wat de grootste risico’s waren. Ook hebben we samen goed gekeken of we geen redundante werkzaamheden vanuit de tweede en derde lijn uitvoerden rondom dit project.”
Net als andere financiële instellingen moest ook Monuta voldoen aan de Digital Operational Resilience Act (DORA), de EU-verordening die sinds 17 januari 2025 van kracht is en de digitale weerbaarheid van financiële instellingen moet versterken. Michel was binnen Monuta programmamanager van de DORA-implementatie. Hij betrok BDO vanaf het begin, waarbij er aandacht was voor mogelijk collisiegevaar. “BDO heeft natuurlijk veel kennis van alle facetten van DORA en meerdere klanten die met DORA te maken krijgen. Tegelijkertijd was het samen pionieren omdat nog niet alle technische standaarden die onder DORA vallen al op 17 januari gepubliceerd waren. Vanaf het moment dat wij aan de slag gingen met de voorbereidingen, heb ik contact gezocht met de IT-auditors van BDO en onze plannen en keuzes gedeeld. Daar zit natuurlijk een spanningsveld, BDO kon als auditor geen advies geven. Vanuit hun natuurlijke adviesfunctie kon wel met een kritische, onafhankelijke blik meegekeken worden. Daarbij werd heel duidelijk aangegeven hoe ver ze daarin konden gaan. BDO heeft echt gekeken hoe ze ons toch konden helpen binnen de mogelijkheden, die flexibiliteit vond ik erg prettig.”
BDO vervult binnen Monuta ook de sleutelfunctie vanuit internal audit. De Europese Solvency II-wetgeving verplicht verzekeraars om de sleutelfuncties internal audit, risicomanagement, compliance en de actuariële functie operationeel en onafhankelijk in te richten en zo een integere en beheerste bedrijfsvoering te hanteren. Michel: “Ik ben sleutelfunctiehouder voor risicomanagement en compliance, BDO voor interne audit en een andere collega voor de actuariële functie. We kijken gezamenlijk waar we elkaar kunnen versterken, praten over waar we de grootste risico’s zien en bespreken onze kwartaalrapportages. BDO schuift ook aan bij onze risk board, de audit- en risicocommissie en het managersoverleg. Ik zie zeker de twee meest betrokken BDO’ers echt als directe collega’s. Dat er een andere naam op hun salarisstrookje staat, maakt niet uit. Om het in voetbaltermen te benoemen: voor mij vormen ze de harde kern!”

Ryan de Waard