Hoe familiebedrijf Koninklijke Amarant Bakkers bouwt aan de bakkerij van de toekomst

Klantverhaal

Updated: 
Auteur(s): Joost Vat
Koninklijke Amarant Bakkers bakt al bijna een eeuw lang dagelijks vers brood voor supermarkten door heel Nederland. Maar met het honderdjarig bestaan in 2024, stelde het familiebedrijf zichzelf een essentiële vraag. “Wat als je nog honderd jaar door wil, kan dat op de manier waarop we het nu doen?” vertelt Renee Pater, die samen met haar broer Max Pater en twee externe leden de directie vormt. 

Radicale keuzes voor duurzaamheid 

Het antwoord bleek helder: doorgaan op de oude voet is geen optie. De bakkerij van de toekomst moet volledig klimaatneutraal worden. “Als je echt verschil wilt maken, moet je anders durven denken en soms ook disruptief durven zijn,” aldus Johan Pater. Daarom kijkt Amarant niet langer naar investeringen in traditionele apparatuur, maar zoekt het bedrijf innovatieve leaseconstructies: pay per use. 

Van kliko naar ketenverantwoordelijkheid 

Ook in het terugdringen van voedselverspilling kiest Amarant voor een vernieuwende aanpak. Johan Pater is daar openhartig over: “Vroeger was de kliko mijn beste vriend. Hoe meer brood we verkochten, hoe meer omzet. Of het nu werd opgegeten of weggegooid.” Inmiddels is die mindset volledig omgedraaid. “Als je voedselverspilling wilt terugdringen, moet je zorgen dat je minder hoeft te bakken. En dat is prima.” 

Nieuwe energiebronnen 

De transitie naar duurzame energie brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Zo liep Amarant tegen de grenzen van het elektriciteitsnet aan. “Toen we een nieuwe elektriciteitsaansluiting aanvroegen, kregen we te horen: ‘Meneer Pater, in 2037 bent u de eerste,’” deelt Johan Pater. Omdat wachten geen optie is, kijkt het bedrijf nu naar innovatieve alternatieven zoals geodrilling. 

In het familiebedrijf kun je écht verschil maken 

De keuzes die Amarant maakt zijn niet alleen zakelijk, maar ook persoonlijk gemotiveerd. “Dat was ook een reden voor mij om in het familiebedrijf te stappen. Daar kan ik echt een verschil maken,” zegt Renee Pater. Zij en Johan beseffen dat je als organisatie niet op elk vlak koploper kunt zijn. “Je kunt niet alles. Kies een paar thema’s waarop je het verschil wil maken en een voorloper wil zijn.” Amarant focust daarom op voedselverspilling, CO₂-reductie en duurzame landbouw. Op andere vlakken, zoals logistiek en verpakkingen, leren ze juist van anderen. 

 

Meer weten?

Dit interview is onderdeel van het BDO Familiebedrijvenonderzoek 2025. Benieuwd naar het volledige verhaal van Koninklijke Amarant Bakkers en hoe zij bouwen aan een duurzame toekomst? Download het volledige onderzoek.

Auteur(s)