Hoe familiebedrijf Koninklijke Amarant Bakkers bouwt aan de bakkerij van de toekomst
Hoe familiebedrijf Koninklijke Amarant Bakkers bouwt aan de bakkerij van de toekomst
Koninklijke Amarant Bakkers bakt al bijna een eeuw lang dagelijks vers brood voor supermarkten door heel Nederland. Maar met het honderdjarig bestaan in 2024, stelde het familiebedrijf zichzelf een essentiële vraag. “Wat als je nog honderd jaar door wil, kan dat op de manier waarop we het nu doen?” vertelt Renee Pater, die samen met haar broer Max Pater en twee externe leden de directie vormt.
Radicale keuzes voor duurzaamheid
Het antwoord bleek helder: doorgaan op de oude voet is geen optie. De bakkerij van de toekomst moet volledig klimaatneutraal worden. “Als je echt verschil wilt maken, moet je anders durven denken en soms ook disruptief durven zijn,” aldus Johan Pater. Daarom kijkt Amarant niet langer naar investeringen in traditionele apparatuur, maar zoekt het bedrijf innovatieve leaseconstructies: pay per use.Van kliko naar ketenverantwoordelijkheid
Ook in het terugdringen van voedselverspilling kiest Amarant voor een vernieuwende aanpak. Johan Pater is daar openhartig over: “Vroeger was de kliko mijn beste vriend. Hoe meer brood we verkochten, hoe meer omzet. Of het nu werd opgegeten of weggegooid.” Inmiddels is die mindset volledig omgedraaid. “Als je voedselverspilling wilt terugdringen, moet je zorgen dat je minder hoeft te bakken. En dat is prima.”