Europese Commissie heroverweegt CSRD voorstellen opnieuw

Artikel

Updated: 
De ontwikkelingen rondom de Omnibus, en met name de CSRD, hebben de afgelopen (zomer)maanden niet stilgestaan. In dit artikel delen wij enkele belangrijke updates over de CSRD. Daarnaast lichten we toe hoe BDO kan helpen om relevante veranderingen op het gebied van ESG wet- en regelgeving te blijven monitoren.  

Verlichting rapportagedruk voor “wave 1 bedrijven” 

Op 11 juli 2025 heeft de Europese Commissie via een gedelegeerde verordening gerichte “quick-fix”-wijzigingen voorgesteld voor de European Sustainability Reporting Standards (ESRS). Volgens de commissie is deze verordening noodzakelijk omdat zogenoemde wave 1-bedrijven, oftewel Organisaties van Openbaar Belang (OOB’s) met meer dan 500 medewerkers, niet onder de “stop-de-klok”-richtlijn vallen. Door deze richtlijn is de CSRD-rapportageplicht voor grote ondernemingen (wave 2-bedrijven) met twee jaar uitgesteld. Met de quick-fix-wijzigingen wil de commissie de rapportagelast voor wave 1-bedrijven tijdelijk verlichten, in afwachting van meer duidelijkheid over de herziening van de ESRS en de CSRD. 

De commissie heeft onder meer voorgesteld om: 
  • de afbouw van de gefaseerde invoeringsbepalingen (“phase-in requirements”) uit te stellen. Dit betekent dat de aanvullende rapportageverplichtingen waaraan wave 1-bedrijven in de boekjaren 2025 en 2026 moesten voldoen, met twee jaar worden uitgesteld. 
  • de gefaseerde invoeringsbepalingen voor ESRS E4 (biodiversiteit en ecosystemen), ESRS S2 (werknemers in de waardeketen), ESRS S3 (getroffen gemeenschappen) en ESRS S4 (consumenten en eindgebruikers), die nu alleen gelden voor wave 1-bedrijven met maximaal 750 medewerkers, uit te breiden naar alle wave 1-bedrijven. 
  • de zogenoemde safeguard-bepaling toe te passen op alle wave 1-bedrijven: wanneer een onderneming tijdelijke vrijstellingen gebruikt voor een volledige themastandaard, moet zij alsnog bepaalde samenvattende informatie over het relevante onderwerp rapporteren als dit onderwerp materieel is. 

Zodra de commissie een gedelegeerde verordening heeft vastgesteld, hebben de Raad van de Europese Unie en het Europees Parlement twee maanden de tijd om eventuele bezwaren kenbaar te maken. Als er geen bezwaren worden ingediend, wordt de gedelegeerde verordening gepubliceerd in het Publicatieblad van de EU en treedt deze drie dagen na publicatie in werking. De verordening is dan van toepassing op boekjaren die beginnen op of na 1 januari 2025. 

VSME standaard voor vrijwillige duurzaamheidsrapportage   

Op 30 juli jl. heeft de Europese Commissie een aanbeveling aangenomen over de standaard voor vrijwillige duurzaamheidsrapportage voor kleine en middelgrote ondernemingen, bekend als “VSME”. De VSME is, net als de ESRS, ontwikkeld door EFRAG. De commissie moedigt grote bedrijven en financiële instellingen aan om hun verzoeken aan mkb-bedrijven om duurzaamheidsinformatie zoveel mogelijk te baseren op deze vrijwillige standaard. Mkb-bedrijven en ondernemingen die door de Omnibus mogelijk niet langer onder de CSRD vallen, kunnen met de VSME volgens de EC ook vrijwillig rapporteren om “hun toegang tot duurzame financiering te vergroten en hun duurzaamheidsprestaties beter te begrijpen en monitoren, wat bijdraagt aan hun veerkracht en concurrentievermogen”. Deze aanbeveling is een tijdelijke oplossing van de EC om tegemoet te komen aan de behoefte vanuit de markt, totdat de gedelegeerde handeling over de VSME formeel is vastgesteld. 

Reikwijdte van de CSRD mogelijk verder beperkt  

De commissie heeft – als onderdeel van de Omnibus – voorgesteld de reikwijdte van de CSRS te beperken tot ondernemingen met meer dan 1000 werknemers en een jaaromzet van meer dan 50 miljoen euro óf een balanstotaal van 25 miljoen euro. Door het Europees Parlement en de Europese Raad worden inmiddels omzetdrempels van 450 miljoen en een grens van 3.000 werknemers genoemd. Naar verwachting zal het Europees Parlement in oktober van dit jaar een definitieve positie hierover innemen. Daarna starten de onderhandelingen tussen de Raad, het Europees Parlement en de Commissie. Vanuit de Europese Raad is de wens geuit om vóór het einde van dit jaar de trialoog af te ronden en tot een politiek akkoord te komen. Het is van belang om de ontwikkelingen te blijven monitoren.   

BDO houdt u up to date en compliant   

Het in kaart brengen van relevante ESG wet- en regelgeving, zoals de CSRD en Omnibus, is een belangrijke eerste stap richting compliance. Door het snelle tempo van Europese ontwikkelingen is het echter lastig om alles bij te houden, zeker nu nog niet alles definitief is. Met onze dienstverlening – waarbij we updates verzorgen over voor uw onderneming relevante ESG wet- en regelgeving -  blijft u gericht op de hoogte van relevante ESG-ontwikkelingen (in meerdere jurisdicties). We gaan graag vrijblijvend met u in gesprek om te bespreken wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen. 

Auteur(s)