Duurzaamheid als strategisch kompas voor toekomstbestendig ondernemen
Duurzaamheid als strategisch kompas voor toekomstbestendig ondernemen
De wereld om ons heen verandert in een razend tempo. Klimaatverandering, schaarste aan grondstoffen, sociale ongelijkheid en geopolitieke onzekerheid vragen om een nieuw soort leiderschap en ondernemerschap. Heel anders dan wat we de afgelopen decennia gewend zijn. Wat ooit begon als een idealistisch idee, is inmiddels een onmisbaar onderdeel van strategische besluitvorming geworden.
Met wet- en regelgeving, zoals de CSRD, wordt duurzaamheid tastbaarder. In het geval van het voldoen aan de CSRD ben je als onderneming verplicht om transparant te zijn over je impact op mens, milieu en maatschappij. Voor veel bedrijven is die verplichting uitgesteld, maar daarmee is het belang om inzicht in de impact van een onderneming te vergaren niet weg. Sterker nog, de focus op impact en transparantie hierover brengt nieuwe kansen. Wie duurzaamheid als krachtig strategisch instrument ziet in plaats van als een extra verplichting, bouwt aan een duurzame toekomst. Een toekomst waarin men voorbereid is op verplichtingen die ondanks uitstel zullen komen.
Neem contact op
Met wet- en regelgeving, zoals de CSRD, wordt duurzaamheid tastbaarder. In het geval van het voldoen aan de CSRD ben je als onderneming verplicht om transparant te zijn over je impact op mens, milieu en maatschappij. Voor veel bedrijven is die verplichting uitgesteld, maar daarmee is het belang om inzicht in de impact van een onderneming te vergaren niet weg. Sterker nog, de focus op impact en transparantie hierover brengt nieuwe kansen. Wie duurzaamheid als krachtig strategisch instrument ziet in plaats van als een extra verplichting, bouwt aan een duurzame toekomst. Een toekomst waarin men voorbereid is op verplichtingen die ondanks uitstel zullen komen.
Zet in op werkelijke impact
Zie duurzaamheid niet als iets dat moet en start met focussen op de gedeelten waarop uw organisatie werkelijke maatschappelijke impact heeft. Kijk hiervoor eerst naar uw hele waardeketen: van grondstof tot klant en van de productie tot afval. Zo krijgt u snel inzicht in de gebieden waar uw organisatie de meeste impact maakt – en waar het nemen van gerichte maatregelen het grootste rendement oplevert. Ondernemingen die het menen, leveren zo niet alleen waarde aan de maatschappij, maar brengen tevens hun financiële resultaat op peil. Efficiënter werken, reputatierisico’s vermijden en het verzilveren van nieuwe marktkansen zijn hier goede voorbeelden van.Denk verder dan de korte termijn
Voorlopers uit het verleden, bijvoorbeeld op het gebied van digitalisering en circulariteit, leren ons dat organisaties die in staat zijn om tijdig in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen op de lange termijn succesvoller zijn. Ook nu geldt: laat u niet leiden door de waan van de dag of politiek gedreven roep om meer eenvoud. Maak een weloverwogen keuze voor een langetermijnvisie. Duurzaamheid raakt alle onderdelen van de organisatie: van inkoop en productie tot de ontwikkeling van medewerkers en de relatie met de klant. Een integrale aanpak is van essentieel belang. Kijk verder dan enkel voldoen aan wet- en regelgeving of ketenvereisten, maar benut kansen op het gebied van:- Innovatie: nieuwe businessmodellen rondom circulariteit, energietransitie en inclusie.
- Riskmanagement: voorbereid zijn op strengere regelgeving en verstoring in de keten.
- Reputatie en aantrekkelijkheid: interessant zijn voor klanten, investeerders en talent.
Kies voor impact
De wereld heeft behoefte aan bedrijven die leiderschap tonen, durven en duurzaamheid als strategisch kompas gebruiken. Begin klein, test, leer en verbeter, maar blijf niet weg. Wie stilstaat, die loopt achter. Organisaties die nú inzetten op impact, verstevigen hun relevantie, toonaangevendheid en concurrentiekracht. Ze profiteren van een sterkere reputatie, betere toegang tot kapitaal en een hogere innovatiekracht.Een andere kijk op waarde
BDO biedt organisaties een andere kijk op waarde en helpt zo bij het maken van weloverwogen keuzes op het gebied van duurzaamheid, strategie en rapportage. Met een pragmatische aanpak helpen wij u om inzicht te krijgen in waar uw organisatie het meeste verschil kan maken—maatschappelijk én financieel. Of het nu gaat om het bepalen van uw impact, het ontwikkelen van een langetermijnstrategie of het voldoen aan nieuwe rapportageverplichtingen: wij denken graag met u mee, op een manier die past bij uw ambities en context. Samen werken we aan oplossingen die niet alleen voldoen aan de eisen van vandaag, maar ook bijdragen aan de veerkracht en relevantie van uw organisatie in de wereld van morgen en overmorgen.Neem contact op