Deelnemerscommunicatie wordt door WTP belangrijker voor pensioenfondsen

Deelnemerscommunicatie binnen pensioenfondsen is belangrijk en wordt met de Wet Toekomst Pensioen (hierna: WTP) nog belangrijker. Met de invoering van de WTP is het essentieel om deelnemers op een begrijpelijke, evenwichtige, correcte en tijdige wijze te informeren over hun pensioen. Recentelijk heeft de Autoriteit Financiële Markten (hierna: AFM) een boete opgelegd aan Nationale-Nederlanden vanwege niet correcte en niet tijdige deelnemerscommunicatie. Deze uitspraak  benadrukt het toenemende belang van transparante en eerlijke communicatie. In dit artikel wordt het wettelijk kader ten aanzien van deelnemerscommunicatie uiteengezet en gaan we in op de aandachtspunten vanuit de toezichthouder.

Wettelijk kader deelnemerscommunicatie 

Op basis van artikel 48 Pensioenwet dient alle communicatie die door pensioenfondsen wordt verstrekt of beschikbaar wordt gesteld aan onderstaande normen te voldoen: 
  • 'Begrijpelijk' betekent dat de informatie helder en toegankelijk moet zijn, zodat de deelnemers deze gemakkelijk kunnen begrijpen. Bovendien moet de informatie gemakkelijk vindbaar zijn zodra deze beschikbaar is. 
  • 'Evenwichtig' houdt in dat niet alleen de voordelen van een besluit worden belicht, maar ook de nadelen op een eerlijke manier worden gepresenteerd. Dit is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat alle deelnemersgroepen op gelijke wijze worden geïnformeerd, zelfs als sommigen van hen mogelijk nadelige gevolgen ondervinden. 
  • 'Correct' betekent dat de informatie inhoudelijk juist moet zijn en impliceert dat geen tegenstrijdige informatie wordt verspreid via verschillende communicatiekanalen.
  • 'Tijdig' betekent dat de verstrekte informatie beschikbaar moet zijn op moment dat deelnemers beslissingen moeten nemen of wanneer de informatie voor hen op basis van andere reden relevant is. 

Uitingen AFM en pensioenfederatie

In diverse publicaties hebben de AFM en de Pensioenfederatie aandachtspunten benoemd die van belang zijn bij de communicatie met deelnemers. De onderstaande aandachtspunten zijn specifiek gericht op de norm 'begrijpelijk' om ervoor te zorgen dat de communicatie met deelnemers helder en effectief is:
  • Zorg ervoor dat de aanhef van de informatie de deelnemer direct op de hoogte brengt van de vereiste actie.
  • Vermijd het gebruik van vaktermen en leg indien nodig essentiële termen zoals dekkingsgraden, indexatie en prijsinflatie op begrijpelijke wijze uit.
  • Gebruik voorbeelden om de informatie te verduidelijken. 
  • Houd rekening met de lengte van de totale tekst en de omvang van de tekst in verschillende secties of paragrafen. 
  • Communiceer beknopt en krachtig. Gebruik taal die toegankelijk is, zowel in de gehele tekst als binnen afzonderlijke onderwerpen of paragrafen.

WTP en deelnemerscommunicatie

Effectieve deelnemerscommunicatie omvat niet alleen het verstrekken van informatie,maar ook het actief betrekken van deelnemers bij hun pensioen. Met de invoering vande WTP krijgt iedere deelnemers een persoonlijke pensioenpot. Het is belangrijk dat deelnemers begrijpen hoe deze pot werkt, hoeveel zij hebben gespaard en hoede keuzes die zij maken invloed hebben op hun pensioenopbouw. Daarnaast moetde deelnemerscommunicatie afgestemd zijn op de levensfase van de deelnemer.Jonge deelnemers hebben andere informatie nodig dan deelnemers die dichterbij depensioendatum staan.

Door middel van heldere communicatie en educatieve initiatieven kunnen pensioenuitvoerders bijdragen aan het vergroten van de financiële geletterdheid en het pensioenbewustzijn van deelnemers. Een (verplicht) communicatieplan helpt om vroegtijdig en gestructureerd na te denken over communicatie. 

Bijdrage pensioenfondsen aan solide basis voor pensioenvoorziening Kortom: door helder te communiceren en deelnemers actief te betrekken, kunnen pensioenfondsen bijdragen aan een solide basis voor de pensioenvoorziening van alle Nederlanders in de toekomst. In een volgend artikel staan we hier verder bij stil en gaan we in op de wettelijke verplichte keuzebegeleiding. 

Meer informatie

Heeft u naar aanleiding van bovenstaand artikel vragen? De specialisten van BDO helpen u graag. We kunnen bijvoorbeeld een quickscan uitvoeren om te beoordelen of uw deelnemerscommunicatie of communicatieplan voldoet aan de wettelijke vereisten. Neem hiervoor geheel vrijblijvend contact op met één van onze specialisten.