Artikel:

‘We schieten niet op alle kansen die we krijgen’

14 november 2017

Van zuiveldranken, melk en kaas tot fruitdranken, yoghurt en vla: dagelijks gebruiken miljoenen consumenten in meer dan honderd landen producten van FrieslandCampina. Hoewel de circa 22.000 medewerkers over de hele wereld werken, is en blijft FrieslandCampina een oer-Hollands zuivelbedrijf. Of beter, een zuivelcoöperatie, met een bijzondere structuur: de 19.000 aangesloten boeren zijn mede-eigenaar van de onderneming. Think global, act local, is het motto van de zuivelgigant.

Al groeit FrieslandCampina gestaag, er zijn wel degelijk externe risico’s, vertelt Hans Laarakker, wereldwijd eindverantwoordelijk voor Mergers & Acquisitions en Business Development, in magazine BDO Scope.

Welke concrete geopolitieke risico’s signaleert u voor uw organisatie?

Hans Laarakker: ‘Landen die te maken krijgen met een handelsboycot zijn voor ons een groot risico. Wij hebben bijvoorbeeld veel last van de huidige handelsboycot tegen Rusland. De roebel is sterk gedevalueerd, we hebben een aantal investeringsplannen daar in de ijskast moeten zetten en we lopen een flink stuk omzet mis. Dat gaat al snel over enkele honderden miljoenen, op een totaalomzet van € 11 miljard. De Brexit? Daar liggen we niet zo wakker van. FrieslandCampina is beperkt actief op de Britse markt.’

In Afrika is Nigeria uw belangrijkste afzetmarkt. Politiek gezien een mijnenveld. Hoe gaat u daarmee om?

‘Nigeria heeft de meeste groeipotentie van Afrika. We zitten daar al zeventig jaar, dat begon ooit met de export van gecondenseerde melk vanuit de provincie Friesland. We kennen het land van haver tot gort en hebben daar lokaal management zitten dat goede relaties heeft met de politiek. Maar je moet in dergelijke landen altijd strak regie voeren. Daar gaat het om in een land waar politieke onrust kan ontstaan. Overigens is het mooie dat we in 33 landen vertegenwoordigd zijn, en naar nog veel meer landen exporteren. Die spreiding over zoveel landen en continenten geeft ons een robuuste positie.’

Welke risico’s op gebied van technologie hebben impact op uw strategie?

‘Qua technologie zie ik voor ons vooral kansen. Ook in onze markten zie je bijvoorbeeld een sterke omslag naar e-commerce. In China bijvoorbeeld verkopen we meer dan de helft van onze kindervoeding online.’

Een ander extern risico voor FrieslandCampina is een teruglopende vraag naar zuivel, omdat de perceptie van zuivelproducten niet meer zo positief is als voorheen.

‘Dat is vooral een business-risico. Maar telt wel mee uiteraard. Overigens stijgt in veel andere landen, waar de middenklasse meer te besteden heeft en gezonder wil eten, de vraag naar zuivelproducten. Maar zeker zo belangrijk is het punt van de voedselveiligheid. Als je daar een keer de mist mee ingaat, heb je direct te maken met reputatieschade. Steeds meer landen, zoals China, stellen zeer hoge eisen aan voedselveiligheid, wat wij terugzien in steeds hogere kwaliteitseisen.

Gehele interview lezen? Download BDO Scope

Bent u benieuwd naar het volledige interview? U leest het in de nieuwste editie van BDO Scope, het magazine voor voor internationale ondernemingen en hun ambitieuze bestuurders en toezichthouders. Dit keer staat BDO Scope in het teken van het thema overnamestrategie. Zowel het interview met O2 Capital andere grote spelers in de markt komen aan het woord, waaronder FrieslandCampina, Stork en commissaris Ben Verwaayen. Download het magazine via onderstaande button.

Download magazine BDO Scope