BDO Nederland gebruikt cookies en trackingtechnologieën om het browser-gebruik op onze site te verbeteren, gepersonaliseerde content te tonen en traffic te analyseren. Door het gebruik van onze website, stemt u in met het gebruik van functionele cookies. Door op onderstaande button te klikken, stemt u in met analytische cookies. Lees meer over ons cookiebeleid en privacybeleid.
Artikel:

Wanneer wordt het nieuwe normaal de realiteit?

30 juni 2020

De effecten van COVID-19 verschillen per sector en organisatie, maar voor iedereen geldt dat deze maatschappelijk en economisch ontwrichtende pandemie vraagt om nieuwe perspectieven op ondernemen. In die wetenschap lanceert BDO een aanpak om organisaties te helpen bij het anticiperen op ‘het nieuwe normaal’. 

Voorbereiden op de echte economische crisis 

De vraag is alleen: wanneer is dat nieuwe normaal de realiteit? En hoe gaat die situatie eruitzien? Wat betekent dat voor de bedrijfsvoering van organisaties? “Die antwoorden heeft niemand”, beseft Joost Vat, partner en organisatieadviseur. “De signalen zijn wel dat een aantal zaken structureel zullen veranderen. De verwachting is ook dat de echte economische crisis moet nog komen. De vraag is, bent u daar als ondernemer of organisatie voldoende op voorbereid?”

Brede heroriëntering op bestaansrecht en toekomst

Wij verdelen deze crisistijd in drie overzichtelijke fasen: react, resilience en realise. “Dit zijn uiteindelijk de drie fasen die voor een belangrijk deel de directieagenda bepalen. Met deze aanpak moedigen we een brede heroriëntatie aan op bestaande bedrijfsmodellen en commerciële uitgangspunten. En dat zal vragen oproepen  over bestaansrecht en toekomst. Op die manier kunnen organisaties hun prioriteiten stellen en managen, problemen aanpakken en hun eigen denkproces stimuleren.” 

Impact op bedrijfsvoering en waardeketen

Vat erkent dat geen situatie hetzelfde is en dat er geen eenvoudige antwoorden zijn. “Deze drie fasen helpen organisaties bij het omgaan met de situatie waarin ze zich nu bevinden, als onderdeel van een routekaart om de COVID-19-impact op de middellange tot lange termijn te helpen beheersen. Ze bieden nieuwe perspectieven op strategisch niveau, ongeacht de fase waarin een organisatie zich nu bevindt en ongeacht de reeds genomen maatregelen. De wereld gaat nu eenmaal veranderen, is al aan het veranderen. Daarom moeten bedrijven zich zo snel mogelijk, via scenarioplanning , een voorstelling maken van deze nieuwe wereld en hun positionering hierin heroverwegen. Dat betekent anticiperen op cruciale veranderingen die impact hebben op de bedrijfsvoering en waardeketen.”  

Wilt u meer inzicht in de impact op uw bedrijfsvoering en meer grip krijgen op de situatie, om uiteindelijk sterker uit de crisis te komen? Vraag dan onze Business Impact Analyse aan. Dit self assesment helpt u navigeren naar een nieuw normaal. Vul direct de vragenlijst in, of neem contact op met een van onze specialisten.

VUL DE VRAGENLIJST IN