Onderzoek:

Technologiesector: wat is de impact van de coronacrisis?

23 juli 2020

Maar liefst 83% van de Nederlandse technologiebedrijven beschouwt de coronapandemie als een kans en verwacht blijvende impact, blijkt uit kwalitatief onderzoek dat BDO in de afgelopen maanden uitvoerde in samenwerking met bureau RVS Marketing. 

Razendsnel omschakelen

Na de corona-uitbraak bleek Nederland razendsnel om te kunnen omschakelen naar massaal thuiswerken en online onderwijs. Mede mogelijk gemaakt door de uitstekende digitale infrastructuur in ons land. Tegelijkertijd ontstond de noodzaak om versneld technologische mogelijkheden te omarmen om op ‘normale’ voet door te kunnen. 

Corona een kans?

Wat betekent dat precies voor technologiebedrijven? Staan hierdoor de vertrouwde businessmodellen op kantelen en zijn de dienstenportfolio’s aan drastische verandering onderhevig? Ofwel, wat heeft de coronacrisis teweeggebracht en misschien nog wel belangrijker, wat gaat deze nog teweegbrengen? 

Verschillen én overeenkomsten

De investeringen in thuiswerkplekken, uitbreiding van datacapaciteit, soft- en hardware zijn evident. Direct of indirect profiteerden de meeste technologiebedrijven hiervan. Maar ook de vraag naar consultancy, cybersecurity, mogelijkheden voor data-analyse en andere specifieke oplossingen namen toe. Afhankelijk van de branche of de omvang van de opdrachtgevers.

“Klanten vragen om effectiviteit in hun operaties, meer digitaal en met real-time data en inzicht. Wij zien dit nu vooral in het logistieke domein. Daarnaast zijn, door de meer algemene roep om riskmanagement en operational control, data gedreven strategieën nog belangrijker. Was digitale transformatie nog geen belangrijke ontwikkeling, dan is iedereen toch meer op de feiten gedrukt en is het alleen maar meer in versnelling gekomen.’

Ilja Heitlager, CIO, Schuberg Philis

“Bij heel veel bedrijven, ook bij ons, is veel koudwatervrees weggenomen. Als je durft én moet is er veel meer mogelijk dan je dacht.“

Marc van Gaal, Director of Productmarketing, Visma-Raet

Insights uit de top van tech-Nederland

We voerden gesprekken met 18 verantwoordelijken op C-level, werkzaam bij vooraanstaande technologiebedrijven actief in e-commerce, clouddiensten, hardware, consultancy en software. Waaronder AFAS, SAP, Vodafone-Ziggo, Ordina, Visma | Raet, Survey Monkey en Microsoft. Zij gaven een interessante kijk op de gevolgen voor hun businessmodellen en dienstenportfolio’s nu en straks. 

Download trend review

Bent u geïnteresseerd in de onderzoeksresultaten? Download dan onze trend review kosteloos via onderstaande button. Neem voor meer informatie contact op met onze specialisten. 

DOWNLOAD TREND REVIEW