Onderzoek:

Onderzoek naar internationalisering van familiebedrijven

20 februari 2018

Het wordt steeds makkelijker en aantrekkelijker voor ondernemingen om te internationaliseren. Onder andere door het wegvallen van de handelsbarrière en technologische ontwikkelingen verleggen bedrijven makkelijker letterlijk hun grenzen. Ook familiebedrijven zien deze kansen. Niet zonder resultaat, want internationaal opererende familiebedrijven boeken gemiddeld een brutomarge van 7,9% op hun omzet, tegen 4,8% bij familiebedrijven die alleen in eigen land zakendoen. Hoezeer familiebedrijven inzetten op internationalisering hangt onder meer af van de van grip die de familie graag op het bedrijf houdt. Voorwaarden voor succes over de grens zijn onder meer een goed functionerende arbeidsmarkt en veel interpersoonlijk vertrouwen in het betreffende land.

Externe invloed helpt familiebedrijf over de grens

Hoe aantrekkelijk is het eigenlijk om te internationaliseren? En van welke factoren is het afhankelijk om succesvol te ondernemen in het buitenland? Dat heeft het Erasmus Centre voor Family Business (ECFB) onderzocht. In samenwerking met Rabobank hebben wij dit onderzoek vertaald naar een praktisch rapport, met een zevental tips over internationalisering die zeker kunnen helpen en inspireren.

Download onderzoek