Onderzoek:

Onderzoek naar eigendoms- en eigenaarsstrategieën bij familiebedrijven

22 juni 2021

Hoe komen familiebedrijven succesvol uit crises? Lees alles over ‘De kracht van het kiezen’ in ons nieuwe familiebedrijvenonderzoek uitgevoerd door het Erasmus Centre for Family Business (ECFB), in samenwerking met Rabobank.

Familiebedrijven zijn in 2020 en 2021 net als alle andere bedrijven geconfronteerd met in absolute getallen de grootste economische schok van de afgelopen decennia. Geen enkel bedrijf kan om de coronacrisis heen. Wat ze wél kunnen, is het fenomeen crisis niet benaderen als een geïsoleerde periode, maar als een fase die onherroepelijk wordt gevolgd door een periode van economisch herstel. Met als vervolgvraag: welke acties kunnen familiebedrijven tijdens en in de staart van een crisis ondernemen om sterker voor de dag te komen zodra de situatie verbetert?

 

Bepalen van familiestrategie: dit is hét moment

Na een crisis volgt vrijwel altijd een periode van reflectie. De herwonnen rust na de hectiek brengt ruimte om na te denken over grote thema’s zoals bedrijfsopvolging. Familiestrategie is typisch een onderwerp dat in veel familiebedrijven wel leeft, maar pas serieus op de agenda komt als de accountant en/of de financier erover beginnen. Toch is het essentieel. De familiestrategie, bestaande uit de eigendomsstrategie en de eigenaarsstrategie, raakt grote vragen binnen de familie.

Zes tips om als familiebedrijf sterker uit een crisis te komen

Familiebedrijven heten niet voor niets familiebedrijven: vaak zijn ze tot in de diepste vezels vervlochten met het familie-DNA. Maar die band is geen vanzelfsprekendheid. De familie doet er goed aan haar eigen rol en strategie scherp in de gaten te houden – juist in de periode na een crisis. Op basis van het onderzoek formuleren we tips. Hieronder lees je de eerste drie:

  1. Reflecteer op je eigendomsstrategie: Denk als eigenaar van een familiebedrijf na over vragen als: waartoe is deze onderneming op aarde? Wat is de rol van de familie daarbij? Zijn wij nog wel de beste eigenaren voor deze onderneming?
  2. Wees assertief: In ieder geval iets doen, is het motto, en liefst nog wel meer dan een beetje. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat niet handelen op de existentiële vraag van eigendomsstrategie gevaarlijker is dan wel handelen.
  3. Stuur op ESG: rentmeesterschap kan zich op meerdere manieren uiten, maar voor de hand ligt wel om te sturen op ESG: environmental, social and governance. Juist op die gebieden leggen familiebedrijven het nu nog af tegen concurrenten, terwijl investeringen wel lonen.

Bekijk alle resultaten

Benieuwd naar de andere tips voor familiebedrijven om sterker uit crises te komen? Download dan het onderzoek via onderstaande button. Je leest hierin ook de belangrijkste conclusies uit het onderzoek en praktijkvoorbeelden.

 

Download onderzoek