Artikel:

Familiebedrijf Brabantia; vernieuwer zonder concessies

01 september 2020

Brabantia is al generaties lang hét merk in veel Hollandse huishoudens. Inmiddels maakt het familiebedrijf ruim driekwart van zijn omzet over de grens, grotendeels online. CEO Tijn van Elderen wil Brabantia omturnen tot een circulair interieurdesignmerk.

Hollands glorie

Brabantia staat bekend om de kwaliteit van zijn producten en is met name in Nederland al generaties lang populair. In de jaren tachtig had het gemiddelde Hollandse huishouden zeven tot acht Brabantia-producten in huis. De technologie die het mogelijk maakte met de voet de afvalbak te openen, is hier groot gemaakt.

De degelijkheid is altijd een verkoopargument geweest, maar de markt is de laatste decennia veranderd. Tijdens de laatste economische crisis liep het bedrijf daar hard tegenaan. Van Elderen: “We waren vergeten te vragen waar de consument behoefte aan had. In onze afvalemmers zat veel technisch vernuft verwerkt, zoals een softe sluiting. Erg fraai, maar de consument zag het niet. Het mocht wel wat spannender.” Dat werd dan ook de nieuwe koers: "We willen het leven van onze gebruikers net een beetje leuker en duurzamer maken.”

Crisis? Niets nieuws onder de zon

Tijn van Elderen werd bij het kiezen van de nieuwe richting van het bedrijf geholpen door de snelheid en impact van de recessie. Die dwong tot veranderen – acuut. Tegelijk kon Van Elderen leunen op de herinnering aan eerdere bepalende momenten in de familiebedrijfshistorie. “Jongens,” zei mijn vader toen de verkoop in 2009 stilviel, “we hebben 1929 en 1940 overleefd, en 1973, en 1981 en 2003 ook. Deze crisis zullen we ook te boven komen.”

Brabantia’s tweede jeugd

Voor Van Elderen zit de uitdaging voor Brabantia in het blijven innoveren. Die voortdurende vernieuwing vraagt ook om een open blik op de bedrijfsprocessen. Van Elderen houdt het 101-jarige bedrijf in alle processen scherp en in beweging. “Fikkies stoken, dat hoort bij mijn rol.” Het bedrijf is nu bezig om zijn producten aan te passen aan de groeiende digitale manier van verspreiden. “Kunnen we het product iets aanpassen waardoor het in een brievenbus past? Wat moeten we dan met onze processen doen? En met onze verpakking? We halen de krenten uit de pap. Elk jaar moet het beter gaan. Anders kan niet.”

“Om moeilijke tijden gezond te doorstaan, is tegenspraak nodig”

Lees het hele verhaal van Van Elderen in de inspirerende ondernemerscase van Brabantia.

LEES HET HELE VERHAAL VAN BRABANTIA