BDO Nederland gebruikt cookies en trackingtechnologieën om het browser-gebruik op onze site te verbeteren, gepersonaliseerde content te tonen en traffic te analyseren. Door het gebruik van onze website, stemt u in met het gebruik van functionele cookies. Door op onderstaande button te klikken, stemt u in met analytische cookies. Lees meer over ons cookiebeleid en privacybeleid.
Whitepaper:

Blurring in de Retail: van winkelen naar verblijven

04 februari 2019

De retailsector bevindt zich in een fundamentele transitie door veranderingen in consumentengedrag, demografie, concurrentie en technologie. De retailsector moet (pro-)actief inspelen op veranderingen door te innoveren en onderscheidende en relevante formules te ontwikkelen. Eén van de thema’s die daarbij centraal staat is blurring. Steeds vaker zie ik Retail ondernemers functies mixen en innovatieve concepten starten. Concepten die bijdragen aan het broodnodige nieuwe elan in de retailsector of een centrumgebied. Te vaak gaat het daarbij helaas over het schenken van alcohol. Dit helpt retailers niet en moet en kan anders.

Investeer in de lokale helden

De retailers van de binnenstad verdienen in dit kader wat mij betreft meer aandacht dan de landelijke ketens, die toch wel in staat zijn om de hoge huren op toplocaties te betalen. Gelukkig zien steeds meer vastgoedeigenaren, die verder kijken dan hun verdienmodel, dat ook. Ook de gemeenten moeten zich realiseren in de business ‘gastvrijheid’ te zitten en echt bereid zijn om ruimte te bieden aan lokaal ondernemerschap en nieuwe initiatieven. Lokale retailers hebben, om te kunnen profiteren van de aantrekkende consumentenbestedingen, meer lucht nodig. En dat bedoel ik vooral in de conceptuele betekenis van het woord. Blurring is een manier om consumenten langer vast te houden met aantrekkelijke gastvrijheidsconcepten waarin detailhandel, horeca, leisure en dienstverlening in één belevingswereld of ruimte wordt aangeboden. Trendwatchers zien dit al langer als de toekomst van Retail en Horeca. Ik geloof er ook in, mits het verder gaat dan alleen een espressoapparaat plaatsen in een kledingwinkel of het tijdelijk invullen van een leegstand pand.

Geen alcohol is ook blurring

Natuurlijk wil ik het schenken van bier of wijn in winkels niet promoten. Maar door de alcoholdiscussie te vereenzelvigen met blurring worden de keuzes van gemeenten gefrustreerd en zijn zelfstandige retailers kopschuw om te investeren. Mijn advies aan alle brancheorganisaties is om blurring meer kansgericht te benaderen en zich meer constructief op te stellen. Ontwikkel een visie, ga mee met de tijd en stimuleer creativiteit.

Van winkelen naar verblijven

Gemeenten moeten ook wakker worden. De tijd van separate detailhandels- en horecanota’s ligt achter ons. Schrijf liever een ‘verblijfsnota’ samen met alle stakeholders, die recht doet aan de verscheidenheid van de activiteiten in een centrumgebied. Tegelijkertijd moet iedere retailer accepteren dat de consument nadrukkelijker andere eisen stelt aan het winkelen als tijdverdrijf. Een groot aantal (traditionele) ketens heeft last van minder of helemaal geen groei. Ook de komende jaren krijgen veel winkelgebieden in Nederland te maken met meer leegstand. Dit vraagt om slimme oplossingen en creatieve keuzes die het eigenbelang overstijgen. 

Leefstijlen worden dominant

Mensen wonen, werken, reizen en consumeren op hun eigen manier. Ze schakelen op een dag moeiteloos tussen werk, ontspannen en leven. In een winkel kun je prima terecht voor een kopje koffie. Waarom naar kantoor als je net zo makkelijk in een café met je laptop op schoot kan werken? Het maakt voor de consument niet uit. Die behoefte om verschillende vormen van dienstverlening te combineren, ongeacht plaats of tijdstip, zal de komende jaren alleen nog maar toenemen. Gasten denken niet in hokjes, maar in mogelijkheden. Voor iemand die onderweg is, is een kop koffie uit de supermarkt net zo goed als die van een café. Dan telt niet de plaats van consumptie, alleen de consumptie. Ze gaan op zoek naar de meest gemakkelijke en meest gunstige optie. En soms zoeken gasten meerwaarde in de vorm van een totaalbeleving. Door twee bedrijfsconcepten met elkaar te combineren, ontstaat ook de mogelijkheid om aan beide behoeften te voldoen.

Blurring is een kans, maar geen garantie voor succes. Het vereist wel professionaliteit en verstand van zaken. Natuurlijk vraagt elke retailer zich af hoe je meer bezoekers kunt trekken, de klantervaring verbeteren en klanten verleiden om meer uit te geven. Eén ding is zeker: zonder kwaliteit en oprechte aandacht wordt het geen feestje.

Download het whitepaper Nieuwe Perspectieven op Blurring hieronder.

Download whitepaper