BDO Nederland gebruikt cookies en trackingtechnologieën om het browser-gebruik op onze site te verbeteren, gepersonaliseerde content te tonen en traffic te analyseren. Door het gebruik van onze website, stemt u in met het gebruik van functionele cookies. Door op onderstaande button te klikken, stemt u in met analytische cookies. Lees meer over ons cookiebeleid en privacybeleid.

Reactie BDO op MCA rapport van 14 januari 2020

16 januari 2020

Wij hebben met belangstelling kennisgenomen van het eindrapport van de Monitoring Commissie Accountancy.

Wij waarderen de spiegel die de MCA ons daarmee voorhoudt en die ons waardevolle informatie oplevert: een kritische beschouwing op  de ontwikkelingen in de afgelopen jaren, op de kwaliteit en op het verandervermogen van de accountantssector, alsook concrete aanbevelingen voor verbeteringen voor de toekomst.

BDO beschouwt het continu doorvoeren van kwaliteitsverbeteringen en het leveren van topkwaliteit niet als een randvoorwaarde of hygiënefactor, maar als hét fundament van onze bedrijfsvoering. Dat geldt niet alleen voor onze accountantspraktijk, maar voor onze gehele BDO-organisatie, bestaande uit meerdere groepsmaatschappijen werkzaam in de zakelijke dienstverlening.

We hebben voortgang geboekt in onze verandertrajecten en tevens stappen gezet om kwaliteit te verbeteren en te waarborgen. Het streven naar verdere verbeteringen is een continu proces. We begrijpen dat de publieke opinie is dat de veranderingen sneller zouden moeten gaan. We zetten ook alles op alles om flinke stappen vooruit te zetten, maar we hebben het einddoel nog niet bereikt. Wat vast staat, is dat alles gericht is op kwaliteit en op onze mensen die dagelijks die topkwaliteit leveren. Dit besef is inmiddels solide verankerd in ons DNA.

In ons streven naar verdere verbeteringen zullen wij uiteraard de aanbevelingen van de MCA bestuderen. Op maandag 20 januari krijgen wij, samen met andere kantoren, een (uitgebreide) toelichting door de MCA op haar aanbevelingen. Op of rond 1 februari a.s. verwacht ook de CTA haar definitieve rapport uit te brengen. Ook daar zullen aanbevelingen in zijn opgenomen. Daarnaast zijn we als accountantsorganisatie voortdurend in contact met onze toezichthouder, de AFM. Uit al deze input en aanbevelingen zoeken wij voortdurend naar de passende maatregelen waarvan wij verwachten dat deze daadwerkelijk leiden tot kwaliteitsverbeteringen binnen onze organisatie.

Wij herkennen en erkennen als accountantsorganisatie de door de sector door te voeren verbetermaatregelen en maken ons daar als organisatie ook sterk voor. Wij realiseren ons dat wij daar als sector nog een weg te gaan hebben en het vereiste kwaliteitsniveau nog niet bereikt hebben.

De beleidsbepalers en alle medewerkers van BDO Audit & Assurance B.V. spannen zich elke dag in en zullen dat blijven doen om onze ambitie ‘altijd en overal topkwaliteit leveren’ te realiseren.