Vennootschapsbelasting

Overheidsorganisaties moeten sinds 1 januari 2016 vennootschapsbelasting (vpb) betalen voor activiteiten die gelden als ‘het drijven van een onderneming’. Welke activiteiten dat precies zijn, is niet altijd duidelijk. Gemeenten, provincies en het Rijk, maar ook andere overheidslichamen inventariseren momenteel de gevolgen van de vpb-plicht. De uitkomst (ja of nee) is niet het enige dat telt. Ook als uw organisatie geen vennootschapsbelasting moet betalen, vereist de nieuwe wetgeving aanpassingen binnen uw processen.

Dossiervorming, het onderbouwen van standpunten en een geborgd aangifteproces zijn belangrijke aandachtsgebieden bij de implementatie van de vpb-plicht. Het is zaak dat u al deze elementen grondig uitzoekt om boetes en nabetalingen te voorkomen.

Implementatieplan

BDO helpt u graag om grip te krijgen op de veranderingen die bij de vbp-plicht komen kijken. We begeleiden uw organisatie met een team van belastingadviseurs, accountants, juristen en IT’ers. In het vijf-fasen-implementatieplan dat we daarvoor gebruiken, ligt de focus op:

  • het verkrijgen van zekerheid over de binnen uw organisatie te onderscheiden ondernemingen, het fiscale resultaat en de fiscale balans;
  • het inrichten van het vpb-proces en de borging daarvan;
  • het creëren van inzicht in en grip op de administratieve, organisatorische en beleidsmatige gevolgen van de belastingplicht.

Na de implementatie van de vpb-plicht moeten veel organisaties jaarlijks belastingaangifte doen. BDO kan u daarbij ondersteunen; in onze online omgeving wordt u stap voor stap bij het aangifteproces geholpen.

Contact

Bent u benieuwd naar de gevolgen van de belastingplicht voor uw gemeente en wat BDO daarin voor uw organisatie kan betekenen? Neem voor een vrijblijvend gesprek contact op met een van de specialisten van de branchegroep Lokale overheid via het telefoonnummer (088) 236 48 06.