Wat wil je betekenen als horecaondernemer?

De horecabranche kent vele familiebedrijven, van ‘papa-mama-bedrijven’ tot grote hotel- en  restaurantketens. Deze bedrijven hebben vaak eenzelfde drijfveer: je wilt iets betekenen dat past binnen de familiewaarden. Of het nu de versterking van de familieverhoudingen, het hooghouden van het imago, of de verbreding van de verwevenheid en de betrokkenheid van de familie binnen de onderneming is. Binnen het familiebedrijf gaat het vaak in eerste instantie niet om geld verdienen, maar de familie laat zich drijven door geluk; harmonie in de familiebelangen en relevante familiewaarden.

Familiebedrijven in de horeca

Als horecaspecialist, heb ik dagelijks veel contact met horecaondernemers. Daardoor merk ik dat het in emotionele aspect een wezenlijk verschil zit tussen familiebedrijven en de horecaondernemingen die eigendom zijn van bijvoorbeeld investeerders of brouwerijen. Binnen dit laatste type horecabedrijven proef ik een meer zakelijke ondernemerssfeer en heerst er meer een cultuur van commerciële gedrevenheid. Toch hebben beide ondernemers de gastbeleving hoog in het vaandel staan. Dat is immers één van de kenmerkende pijlers van goed ondernemerschap in de horeca, en belangrijk voor een concurrerende positie in het ruime aanbod van horecagelegenheden.

Meegroeien in de cultuur van het familiebedrijf

Onlangs ben ik in contact gekomen met een hotellier. De aandelen van de holding zijn in handen van de directeur en zijn partner, die samen getrouwd zijn. In eerste instantie denk je dan niet direct aan een familiebedrijf, echter niets is minder waar. De aandeelhouders hebben een missie en een duidelijke strategie: zij willen een hotelimperium in Europa neerzetten en bezitten inmiddels al enkele hotels in Noordwest Europa.

Ondanks dat de aandeelhouders kinderloos zijn, creëren zij een ‘familie’ door in ieder nieuw hotel een management neer te zetten dat past binnen de familiewaarden van de aandeelhouders. “Geld hoeft er niet verdiend te worden, maar is wel nodig om onze familie te laten groeien”, aldus de aandeelhouder. Eigenlijk zegt de ondernemer hiermee dat het verdiende geld steeds wordt geïnvesteerd om een nieuwe loot aan de familieboom toe te voegen. Daarmee onderschrijft hij zijn familiewaarden.

Het opgebouwde imago wordt bepaald door de werknemers; door hun verwevenheid en betrokkenheid. Ook de verbondenheid van de medewerkers met de onderneming zijn voelbaar en zichtbaar. Zo wordt er tijdens een ontbijtje een gezellige ‘familiesfeer’ gecreëerd, terwijl er feitelijk een MT-overleg plaatsvind. De eigenaar biedt  zijn personeel een uitdagende job en zij groeien mee in de familiaire sfeer binnen de onderneming. Een fantastische sociale en humane gedachte en passend binnen dit familiebedrijf.

Duurzame waarden

Door de flexibiliteit binnen het familiebedrijf, mede dankzij de vaak korte lijntjes, kan de horecaondernemer relatief snel schakelen om aan de vraag uit de markt te voldoen. Een actueel thema binnen de horeca is thans duurzaamheid. Duurzaamheid kent vele invalshoeken, zoals kostenbesparing op het gebied van energie, groen, materialen en biologische producten. Maar ook afval en verspilling in de keuken zijn belangrijke aandachtsgebieden.

Juist een horecaondernemer kan als voorbeeld dienen hoe je omgaat met voedsel en energie. Als u met uw horecabedrijf verstandig omgaat met de producten die u gebruikt, geeft dit een positieve uitstraling op de onderneming. De gasten voelen dat direct, maar zien het ook terug bij hun bezoek aan uw horecagelegenheid. Aandachtspunten op de hotelkamer voor milieu of een uitgebalanceerde menukaart met dagverse lokale producten; gasten zijn hier gevoelig voor en het verhoogt hun geluksfactor. Een goed voorbeeld van hoe om te gaan met de waarden duurzaamheid geeft Bob Hutten. Lees zijn inspirerende verhaal in ons familiebedrijvenboek ‘Onschatbaar’, over de waarde van waarden. 

Bestel boek