Ook over de grens in control zijn? De voordelen van Global Outsourcing

Grote organisaties die in meerdere landen actief zijn, willen ook over de grens ‘in control’ zijn, wat onder meer betekent: voldoen aan de lokale wet- en regelgeving. Maar de compliance die verbonden is aan jaarrekeningen, aangiften en payroll kan bijzonder ingewikkeld zijn om op eigen kracht georganiseerd te krijgen. 

De meeste ondernemingen beschikken niet over de technische kennis om die compliance-verplichtingen zelf het hoofd te bieden. Die knowhow is ook heel kostbaar om standaard in huis te hebben. Daarom kiezen veel internationaal opererende bedrijven voor het outsourcen van de activiteiten om te voldoen aan (inter)nationale compliance-eisen.

Centraal geregeld

De voordelen van Global Outsourcing (GO) zijn evident. Om te beginnen heeft uw bedrijf slechts één aanspreekpunt, in de vorm van een coördinatieteam. Zo hoeft u niet zelf met alle landen contacten te onderhouden en niet zelf in al die landen prijsafspraken te maken met verschillende serviceproviders. Dat wordt immers allemaal centraal geregeld vanuit één portal zodat u grip houdt op de kwaliteit.

Hogere kwaliteit en efficiency

Nog een voordeel: dankzij de beschikbare technologie krijgt u meer inzicht in het totale plaatje, via een overzichtelijk dashboard waarin u kunt zien wat de status is van de compliance. U kunt de gegevens makkelijk opvragen en bent zelf in de gelegenheid alle procesontwikkelingen zelf te monitoren. Die technologie zeeft de fouten uit het systeem, wat de kwaliteit van uw compliance bevordert en efficiencyvoordelen oplevert. Met als resultaat een positieve financiële impact op uw organisatie.

Integrale benadering outsourcing processen

Geen proces staat op zichzelf. Een te smalle benadering van - oftewel, blindstaren op - een specifiek thema van outsourcing kan averechts uitpakken. Laat ik dat illustreren met een voorbeeld. Niet zo lang geleden wilde een grote organisatie graag haar payroll outsourcen, waarbij de keuze viel op de goedkoopste partij met een goed verhaal over technologie. Maar geen woord over aanvullende vakkennis, zoals het omgaan met veranderende, lokale wet- en regelgeving. En toen stak COVID-19 de kop op. Daar kon de verkozen aanbieder niet bij helpen en zo zat die organisatie ineens met de handen in het haar. En u raadt al bij wie dat bedrijf toen alsnog aanklopte...

Het is belangrijk dat een Global Outsourcing-partner breder kijkt dan alleen het oorspronkelijke vraagstuk en dat deze ‘serviceprovider’ de kennis en capaciteit in huis heeft om een totaaloplossing te bieden voor alle uitdagingen waarmee uw bedrijf te maken heeft op het gebied secundaire processen.

Gescheiden werelden samenbrengen

In het licht van die integrale aanpak is het ook belangrijk om afzonderlijke outsourcing-trajecten te combineren. De realiteit is echter dat de jaarrekeningen- en aangiftestromen bij grote bedrijven vaak gescheiden werelden zijn, die ondertussen wel afhankelijk zijn van elkaar. Een van de gevolgen wanneer die teams niet optimaal samenwerken, is dat ze verschillende aanbieders inschakelen om processen te outsourcen. Terwijl voor beide werelden grote efficiencyvoordelen mogelijk zijn door alles bij één partij onder te brengen.

De opbrengst van die totaalbenadering van outsourcing is dat u altijd met slechts één partij in contact bent, die u altijd kan helpen, in iedere situatie.

Meer informatie
Wilt u een demo over onze aanpak van en tooling voor onze Global Outsourcing-dienstverlening? Neem voor een vrijblijvende kennismaking contact op met een van onze specialisten.

Blogserie outsourcing

Dit blog is onderdeel van een reeks, waarbij we zoomen op de outsourcing van (en samenhang tussen) financiële processen (FPO), salarisadministratie (Payroll) en (inter)nationale compliance-vereisten (Global Outsourcing, GO). Hiermee reiken we u als organisatie de handvatten aan om weloverwogen keuzes te maken, zodat capaciteit vrijkomt voor business partnering en core-processen. Lees ook de eerder verschenen blogs in deze reeks.