Kijk goed in de spiegel voor je als familiebedrijf internationaal gaat

Familiebedrijven hebben vaak een streepje voor op andere bedrijven. Dat komt door de voordelen: een lange traditie en een reputatie waar ze zuinig op zijn; direct contact met de eigenaar; en grote kansen dat er een langdurige en vruchtbare samenwerking ontstaan.

Voor familiebedrijven die de grens over willen, zijn er dus mooie kansen - zeker in landen als Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken waarvan we uit nieuw onderzoek weten dat de faciliteiten er goed zijn. We weten ook dat familiebedrijven die de stap wagen beter presteren: de brutomarge op hun omzet ligt zo’n 3% hoger.

De impact van familiewaarden: onderschat ze niet

Bij een internationaal avontuur is het noodzakelijk om in de spiegel te kijken. Wat kenmerkt de familie nu echt en past een ondernemende en risicovolle buitenlandstrategie bij de familiewaarden? Uit onderzoek dat we vorig jaar samen met de Erasmus Center for Family Business deden, weten we dat de kracht van die onderliggende familiewaarden ijzersterk is – en dat geldt dus zeker bij buitenlandplannen. Zitten ondernemerschap en risico nemen in het DNA van de familie? Je kunt die familiewaarden – bijna letterlijk – als een kompas beschouwen.

Vragen die je jezelf moet stellen

Ben je als familie bereid om een deel van de controle op de zaak los te laten? Door de fysieke afstand en culturele verschillen kun je niet meer overal bovenop zitten. Als ‘controle tot op het laatste detail’ in de familiewaarden verankerd zit, kan dat zeker tegenwerken.

Een lastigere vraag: bedrijfsmatig mag internationalisering dan misschien verstandig of zelfs noodzakelijk zijn, maar zijn de familieleden ook de aangewezen personen? En zo nee, laat je als familie dan externe bestuurders toe en geef je die de ruimte om de internationale ambities te gaan waarmaken?

Internationalisering en eigendomsstrategie

En er zijn ook consequenties voor de manier waarop het eigendom is ingericht. Internationaal de boer op gaan betekent investeren. Doe je dat met vreemd vermogen? Dan geef je wat controle op. Betaal je het uit eigen middelen? Dat kan gevolgen hebben voor de dividenduitkering. En daar moeten de aandeelhouders – zeker de familieleden – het wel mee eens zijn. De aandeelhouders die verder niet in het bedrijf actief zijn, moeten ook aangehaakt blijven en de strategie ondersteunen.

Stap niet halsoverkop in een internationaal avontuur

Deze vragen liggen misschien voor de hand, maar zijn van grote invloed op het al dan niet slagen van een nieuwe internationale strategie. Natuurlijk, het buitenland lonkt, maar die roze wolk kan ook verblinden. Stap niet halsoverkop in een internationaal avontuur. Want als er door een mismatch tussen familiewaarden en te grote ambities onrust in het bedrijf ontstaat, heeft dat effect op de bedrijfsvoering. En dan kan het zomaar dat ook het moederbedrijf – inclusief klanten, personeel en andere stakeholders – eronder gaan lijden. Ontdek van welke factoren ondernemen in het buitenland afhankelijk is om succesvol te zijn in ons onderzoek ‘Grenzen verleggen’, over internationalisering van familiebedrijven.

Download onderzoek