Fase 2 voor het economisch herstel: veerkracht en wendbaarheid

Eenmaal klaar met de belangrijkste korte termijn acties de vraag, wat nu? Afwachten tot de ellende overwaait, is geen optie. In het licht van economische herstel en met oog op het nieuwe normaal, is het zaak de veerkracht en wendbaarheid van uw organisatie te vergroten, middels een heroriëntatie op uw bestaansrecht en toekomst.

Voor ieder bedrijf en voor iedere organisatie is die situatie anders. Wij onderscheiden drie te doorlopen fasen waarin u zich begeeft in deze coronacrisis: react, resilience en realise. Dit model helpt u op overzichtelijke wijze inzicht te krijgen in uw mogelijke uitdagingen en zakelijke prioriteiten.

RESILIENCE: veerkracht en wendbaarheid

In dit blog zoomen we op fase 2: resilience, uw bedrijfsactiviteiten voortzetten tijdens de ‘lockdown’, met behulp van technieken waarmee mensen, processen en informatiesystemen zich kunnen aanpassen aan de veranderende situatie. Resilience draait om de wendbaarheid om activiteiten aan te passen aan veranderende bedrijfsomstandigheden, zodat u uw klanten van dienst kunt blijven.

BDO heeft voor organisaties een self assessment ontwikkeld om de mate van beheersbaarheid te peilen in vijf aandachtsgebieden. Elke fase van onze aanpak kent binnen die gebieden haar eigen pijnpunten en overwegingen.

Belangrijkste issues bij RESILIENCE

Doorslaggevend voor de veerkracht van een organisatie is uiteraard de productiviteit van en motivatie onder medewerkers, en de schaalbaarheid van de arbeids- en productiecapaciteit. Hot issue is ook het behoud van vertrouwen en loyaliteit van klanten en het verbeteren van de klantervaring. Ondertussen is het zaak kansen te signaleren voor concurrentievoordeel en natuurlijk om nieuwe klanten te werven.

Voorraad, liquiditeit, belasting, financiering, compliance
Andere voorbeelden van belangrijke aandachtspunten in dit stadium zijn het inventariseren van de voorraad, in voorbereiding op verschuivingen in de vraag, en het optimaliseren van supply chain-kosten. Ondertussen wilt u de totale belastingverplichting tot het minimum beperken. En dat alles in het licht van aanhoudende liquiditeitsuitdagingen en uw queeste naar nieuwe mogelijkheden van financiering, terwijl u ondertussen moet blijven navigeren door en voldoen aan alle geldende wet- en regelgeving.

Het overwegen waard

Er zijn legio overwegingen die u kunt maken in het licht van veerkracht en wendbaarheid. Denk aan het flexibiliseren van personeelsmodellen, zodat u snel kunt op- en afschalen. Houd wel de vaste kern goede mensen tevreden, ook als de vraag weer stijgt. Mogelijk kunt u dat team versterken met hoogwaardig talent, wellicht ter vervanging van slecht presterende medewerkers. Focus ondertussen op de producten die de meeste winst genereren, waarbij u de meeste aandacht schenkt aan de klanten die zorgen voor het grootste deel van die omzet. Belangrijk agendapunt in dit stadium is bovendien kansen identificeren voor snelle winstverbetering. Zoek in dat licht naar strategische overnames of noodlijdende activa die uw portfolioprestaties zullen verbeteren.

Risico’s beperken, kosten verlagen
Ook hoog op de agenda is het bijwerken van uw plannen qua supply chain, op basis van verschuivingen in de vraag van klanten en het volume van uw voorraden. Het is bovendien de moeite waard om u te oriënteren op alternatieve leveringsbronnen, met als doel risico's te beperken en uw kosten op lange termijn te verlagen. En wilt u veranderingen in de vraag zonder vertraging kunnen voldoen? Met meer aandacht voor de cyclustijd van de bestelling en tijdige levering? Verbeter dan het verkoop- en operationele planningsproces. Over efficiëntie gesproken, integreer compliance in uw groeiplannen. 

Lessen: wel en niet verstandig

Alle pijnpunten en mogelijkheden in overweging nemende, blijft de vraag: waar doet u uiteindelijk verstandig aan? Dat antwoord is voor iedere organisatie anders.

Communiceren = winnen
Het laatste dat u moet doen, is de huidige situatie waarin u verkeert negeren of niet erkennen. Afwachten tot het overwaait, is geen optie. Stilstaan bij het verleden ook niet. Veerkracht en wendbaarheid komt tot uiting in specifieke doelen voor alle teamleden. En wie met alle medewerkers weet te communiceren, heeft grotere kans op succes. Communiceer ook regelmatig met belangrijke klanten en leveranciers en houd de vinger aan de pols van uw business performance. 

Business Impact Analyse

Wilt u meer inzicht in de impact op uw bedrijfsvoering en meer grip krijgen op de situatie, om uiteindelijk sterker uit de crisis te komen? Met de Business Impact Analyse krijgt u meer inzicht in de impact van COVID-19 op uw bedrijfsvoering. Vul de bijbehorende vragenlijst in, of neem contact op met een van onze specialisten.


VUL DE VRAGENLIJST IN



Tags: