Familiebedrijf in de autobranche? Zo blijf je uniek

Al jaren zie je in de autobranche een duidelijke trend: kleinere dealers, soms familiebedrijven die al generaties meegaan, worden overgenomen door grotere dealergroepen. Het is een consolidatieslag. Waar we op dit moment in Nederland nog circa 1.500 dealer outlets hebben, verwachten sommigen dat dat er over tien jaar nog maar 500 zullen zijn.

Ik kom bij beide typen bedrijven en zie een groot verschil. Dealergroepen worden centraal aangestuurd vanuit een holding een eind verderop, met een directie die de boel zakelijk en rationeel benadert; strakke rapportages, dashboards en Key Performance Indicators zetten de toon.

Familiebedrijven hebben juist een sterke binding met de eigen regio, ze kennen hun klanten persoonlijk, de directeur loopt bij wijze van spreken zelf rond in de werkplaats. Vaak vormen ze al generaties lang met klanten, personeel en leveranciers een netwerk waarin men elkaar vertrouwt en dingen gunt. Cijfers tellen, heus, maar niet ten koste van alles. Bedrijf en familie hebben sterke waarden. De lange termijn, goede relaties, daar draait het om.

Behoud van familiewaarden

Toch ziet iedereen in – ik ook – dat de consolidatieslag in de branche vrijwel onvermijdelijk is. De autohandel is niet de makkelijkste. De marges zijn klein, klanten zijn steeds minder merktrouw en jongere generaties hechten minder aan autobezit, merk of status. Om te overleven als autobedrijf moet je schaal hebben. Wat ook meespeelt: familiebedrijven zitten soms zonder opvolging, waarbij het gebeurt dat het merk eist dat een kleiner bedrijf zich aansluit bij de grotere concurrent.

De kunst en de uitdaging is om uit beide werelden – de grote dealergroep en het kleinere, lokale familiebedrijf - de beste dingen te halen. Hoe kan een groot autobedrijf, met alle schaalvoordelen van veel vestigingen en de structuur van een holding, toch het persoonlijke en waardengedreven karakter van een familiebedrijf houden? Het is niet onmogelijk, als je je als bedrijf maar bewust wordt van je eigen wortels en je eigen waarden. Dat is stap één.

Werk maken van cultuur: Bochane groep

Een mooi voorbeeld daarvan is Bochane Groep, een bedrijf waar ik een goede relatie mee heb. Bochane is een Renault- en Nissan-dealer met zestien vestigingen in midden- en Oost-Nederland. Directeur Thijs Bochane nam het familiebedrijf in 2009 over van zijn vader, om vrij snel daarna collegabedrijf Mafait over te nemen in een aandelenruil. Dat was nodig om sterker te staan, want het was crisis wat de klok sloeg.

De twee bedrijven verschilden behoorlijk van elkaar qua waarden en cultuur, maar daar was na de overname even weinig aandacht voor: de nieuw gevormde Bochane Groep moest scherp aan de wind zeilen en moeilijke beslissingen nemen om heelhuids door de crisis te komen. Maar nu het ergste stof is neergedaald weet Thijs Bochane dat het tijd is om werk te maken van ‘de softe kant’, van de waarden waarop het familiebedrijf oorspronkelijk werd gebouwd: persoonlijke aandacht, betrouwbaarheid, goede relaties.

Inspirerende cases van familiebedrijven

Het hele verhaal - hoe Bochane op dat punt kwam en hoe het bedrijf van plan is met zijn waarden aan de slag te gaan - staat mooi beschreven in het boek over familiebedrijven dat wij onlangs publiceerden. Naast Bochane staan er vijf andere inspirerende cases in van familiebedrijven die werk maakten van hun waarden. Omdat ze weten: het is het goud van mijn organisatie – en dat geldt net zo goed in de autobranche. Meer lezen? Vraag het boek nu aan.

Bestel boek