Digitalisering bij woningcorporaties: de analoge mens is de baas

Hoe maakt u veranderen tot een tweede natuur? Als woningcorporatie bent u de afgelopen jaren keihard bezig geweest alle ontwikkelingen die op u zijn afgekomen het hoofd te bieden. Uit onderzoek van BDO onder bestuurders en managers blijkt dat digitalisering, verduurzaming, verantwoording en ketenregie de vier belangrijkste pijnpunten zijn bij de transitie. In deze blogreeks zoomen we steeds in op een van die pijnpunten en bieden we u handvatten om hierin als sociale huisvester (nog) sterker, wendbaarder en succesvoller te worden.

Analoge mens nog de baas

Woningcorporaties zetten in toenemende mate in op digitalisering, zodat steeds meer processen in de organisatie zijn geautomatiseerd. Met als grote uitdaging dat klanten, leveranciers en andere stakeholders steeds meer medewerkers worden en dat u (dubbele) invoer overbodig maakt. Maar die werkelijkheid is voor veel organisaties nog ver weg.

Wat er leeft

Er zijn drie belangrijke oorzaken waarom verandertrajecten op het gebied van digitalisering bij woningcorporaties niet soepel verlopen. Belangrijkste externe factor is de voortdurende wijziging van de spelregels en het opvragen van meer gegevens, waardoor u voortdurend systemen moet aanpassen. Niet te onderschatten probleem is intern is hoe medewerkers, klanten en leveranciers in staat zijn om te gaan met de zich razendsnel ontwikkelende techniek. Andere interne factor is de mogelijke weerstand die kan ontstaan bij toenemende automatisering, want iedereen begrijpt dat geautomatiseerde processen gevolgen heeft voor het personeelsbestand. De bereidheid om mee te werken, kan dus relatief beperkt zijn.

Wat anders kan

Van verandering een tweede natuur maken, begint met de juiste mindset. Wat willen we digitaliseren en waarom? De meeste organisaties vergeten daar te beginnen. Valkuil is ook dat de analoge mens bij corporaties nog steeds de baas is en dat een aantal mensen ver(der) afstaan van de digitale werkelijkheid of onzeker zijn over de gevolgen hiervan. Terwijl het juist belangrijk is om digitalisering te omarmen als de toekomst en vanuit die gedachte ook bewuste keuzes te maken bij de investering in en verversing van het personeelsbestand. Last but not least is het slim en handig organiseren van digitale processen. Inefficiƫnt werken komt tenslotte altijd als een boemerang terug. Bovendien leidt het gebrek aan innovatie uiteindelijk tot ontevredenheid bij de huurder en frustratie bij de eigen medewerkers.

Hoe het beter kan

Dat het beter kan, is duidelijk. Maar hoe? In het ‘Handboek verandercapaciteit woningcorporaties’ reiken we u vijf concrete handvatten aan om als sociale huisvester (nog) sterker, wendbaarder en succesvoller te worden op het gebied van digitalisering.

Download handboek