Private equity: 5 tips vóórdat u deze weg inslaat | Deel 4

BDO helpt techbedrijven graag hun weg te vinden in de complexe wereld van private equity. In een reeks van zes perspectieven zetten wij de belangrijkste inzichten, aandachtspunten en voordelen van deze regeling voor u uiteen. Eerder schreven we deel 1, deel 2 en deel 3. In dit vierde deel geven we tips voor de voorbereiding op een private equity-proces.

Oriëntatie verkoopproces: voorkom haastige spoed

De keuze voor een private equity-investering is een van de meest cruciale beslissingen voor de oprichter van een (tech)bedrijf. Voor wie overweegt deze weg in te slaan, is veel voorbereidend werk aan de winkel: van het vaststellen van doelstellingen en motiveren van het management, tot het bepalen van de juiste waarderingen en het afstemmen (met de PE-investeerder) van de juiste exit-strategie.
Met als belangrijke kanttekening: haastige spoed is zelden goed. Dat adagium gaat ook zeker op als het gaat om het vinden van – en een deal sluiten met – de juiste PE-investeerder.

De best voorbereide bedrijven starten hun oriëntatie doorgaans ruim twaalf maanden voor het het verkoopproces. Op die manier bouwen ze genoeg tijd in om te handelen naar de vooraf opgestelde (fiscale) planning. Voordat u de wereld van private equity daadwerkelijk betreedt, geven we u graag deze vijf tips mee.

  1. Inzicht in de kosten 
    Het uiteindelijke doel bij de deal met een PE-investeerder is natuurlijk om met winst te verkopen. Houd echter wel rekening met een aantal kosten dat samenhangt met het verkoopproces, zoals die voor Vendor Due Diligence en voor het inhuren van een adviseur.

    De meest onderschatte kostenpost is echter ‘tijd’; niet alleen voor u als oprichter, maar ook voor uw interne managementteams, die uren moeten besteden aan het soepel laten verlopen van het proces.
     
  2. Voorbereiden op transparantie 
    Eén ding is zeker: in aanloop naar een PE-deal komt alles boven tafel. Als bedrijfseigenaar moet u bereid zijn open kaart te spelen. Hoe opener en eerlijker u bent over de bijzonderheden van uw bedrijf, uw financiële gegevens en uw toekomstverwachtingen, hoe soepeler het proces verloopt en hoe beter uw relatie met potentiële investeerders zal zijn.
     
  3. Zorg dat u op één lijn zit 
    Voor een PE-deal is het belangrijk om een duidelijke toekomstvisie te presenteren, waarover alle belanghebbenden het eens zijn. Het is zaak dat deze visie transparant en haalbaar is, gericht op de middellange en lange termijn. Een dergelijke toekomstvisie toont het toekomstperspectief aan van uw bedrijf. 
     
  4. De werkelijke waarde van het bod
    Staar u niet blind op het geboden bedrag. Het beste bod is niet altijd het hoogste bod. Er zijn tal van overige overwegingen om over na te denken, zoals de levensduur van uw relatie met de verkozen PE-investeerder. Vergeet niet dat u een bepaalde periode nauw zult samenwerken met deze partij. Mede daarom is het belangrijk alle facetten van de deal in ogenschouw te nemen. 
     
  5. Proces in goede banen leiden
    Stel, u hebt besloten dat PE de juiste volgende stap is voor uw bedrijf, maar de wereld van PE is nieuw voor u. Dan is de kans groot dat u vastloopt in het ingewikkelde verkoopproces, met allerlei verschillende fases, die elkaar overlappen, inclusief alle bijkomende vaktermen... Een externe adviseur kan het proces in goede banen leiden, u behoeden voor valkuilen en veelgemaakte fouten, en helpen om uiteindelijk de beste deal voor uw bedrijf te sluiten.

Meer informatie

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van private equity? Bij BDO kennen we het PE-landschap door en door. Wij hebben jarenlange ervaring met het begeleiden van bedrijven in alle soorten en maten tijdens het verkoopproces, met als einddoel een zo goed mogelijke financiële positie. Neem vrijblijvend contact op met een van onze specialisten.

In het vijfde deel van deze reeks geven we vijf tips om te beoordelen of een investeerder wel echt bij u en uw techbedrijf past. Wilt u er zeker van zijn dat u dit artikel ontvangt? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden nieuwsbrief


Andere verschenen artikelen in deze reeks: